Zastudena nebo zatepla?

5. prosinec 2006

Recyklace za studena, to je novinka, která urychluje opravy silnic. Princip je v tom, že stroj odfrézuje stávající povrch vozovky, smíchá jej spolu s pojivy a za tímto strojem pak vylézá rovnou podkladová vrstva, kterou stačí vyasfaltovat. Není tak nutné odvážet a přivážet žádné materiály a hlavně tento způsob opravy je výrazně levnější, kratší a ekologičtější. Jenže má samozřejmě i svou negativní stránku. Jednak se nedá použít všude, a pak samotná vozovka se oproti stávající většinou o několik centimetrů zvýší.

Samotný recyklér váží téměř 50 tun, na místo opravy se převáží trailejerem a někdy právě špatná dostupnost může zhatit použití této technologie. Kvůli kanálům není možné její využití ve městech a obcích a také se nedá použít na všech silnicích.

"Je potřeba na místě provést důkladnou diagnostiku a odběry vzorků a nezáleží na tom, jestli je to sinice I., II. nebo III. třídy. Nezáleží ani tak na kvalitě práce předtím, ale spíše na způsobu provádění výstavby komunikací a následných oprav za dobu jejich životnosti," říká Radek Kudlička z firmy SAT, která recyklaci za studena využívá už zhruba 3 roky.

Recyklace za studena je výhodná na silnicích nižších tříd, které bývají ve špatném stavu a jsou poměrně úzké. Proto zároveň dochází k mírnému rozšíření a zvýšení vozovky o zhruba 5 až 7 centimetrů, počítáno i s nezbytnou asfaltovou vrstvou. Problém s krajnicí se ale dá lehce odstranit.

"Krajnice se pak musí dosypat, protože pochopitelně nemohou vzniknout nebezpečná místa, kde dochází k velkým nerovnostem v podélných směrech tak, aby byla omezena bezpečnost silničního provozu a řidiče. To musí být součástí projektu a musí se s tím počítat už od začátku," přibližuje Otakar Mareček ze Správy Praha.

Zdálo by se logické, že by dosypání krajnice mělo následovat bezprostředně po dokončení asfaltového koberce, zvláště pokud po této části silnice už mohou jezdit vozidla, a to i přestože oprava celého úseku ještě není dokončena. Jenže to zřejmě není pravidlem. Vyprávět by o tom mohli obyvatelé Hlubočce na Severní Moravě. Silnice III. třídy ve směru na Pustou Polom byla rychle opravena právě touto recyklací za studena a mohlo se po ní jezdit, jenže špatně.

"Jak to bylo v úplných počátcích bylo opravdu hrozné. Pokud jede náklaďák na Pustu Polom, tak vám neuhne, aby se nezřítil do hlubokého příkopu a je tedy na řidiči osobního auta, aby najel až na úplný okraj krajnice."

Jenže, tam to byl jenom schod, jak přibližuje starosta Hlubočce Jiří Najvert. Zkuste si představit, jak jedete silnicí III. třídy, na které není vodorovné značení, nejsou u ní ještě ani patníky a kraj vozovky ční zhruba 5 centimetrů nad zemí. Nic příjemného. A teprve zhruba po měsíci tohoto nebezpečného ježdění došlo k dosypání krajnice.

"Teď to dosypali nějakým štěrkem nebo drtí, ale stejně to není 100 %, protože v okamžiku, kdy se potkají dva náklaďáky, tak zase najíždí až na samotný okraj a ničí ho."

Opravu zmíněné silnice od Hlubočce do Kyjovic prováděla firma Strabag a to prostřednictvím firmy SAT, která postupovala podle plánu.

"Samozřejmě za předpokladu, že na nový úsek je potřeba okamžitě pustit provoz, aby se zabránilo velkým objížďkám, tak jakmile je hotový nový povrch, pustí se provoz a v rozumném časovém horizontu se dosypou krajnice. Samozřejmě také záleží na tom, jestli krajnice byly součástí veřejné soutěže nebo jestli se k tomu dospělo až po provedení studené recyklace," konstatuje Radek Kudlička.

Podle něj byly dokončovací práce, tedy osazení silnice patníky a zpevnění krajnice, už záležitostí firmy Strabag. Přesto je zřejmé, že recyklace za studena je budoucností oprav silnic především nižších tříd.

"Při této technologii není ani důležité, jestli se zkrátí trvání oprav, ale hlavně to, že se použije stávající materiál a přidají se pouze některé komponenty. Tím se vlastně vyhnete vytěžování starého materiálu a navážení nového. Ve výsledku dosáhnete snížení ceny za opravu těchto komunikací. V České republice jsou sinice II. a III. třídy hodně rozbité a výhoda tedy je v tom, že za stejný obnos peněz se opraví daleko více kilometrů silnic."

Spustit audio