Zátěžová zkouška dnes prověřila nový silniční most v Plzni

28. listopad 2018 13:05

Most na Domažlické třídě v Plzni je součástí přestavby domažlické a chebské železniční trati a okolní silnice, a to celkem za 1,1 miliardy korun. Právě mimoúrovňové křížení trati s vozovkou je podle stavbařů jejím nejsložitějším úsekem.

Nový most vede nad rozšířenou železniční tratí. V rámci zatěžovací zkoušky tam najely čtyři plně naložené nákladní vozy, každý o minimální hmotnosti 35 tun a odborníci měřili průhyb mostu. Podle hlavního stavbyvedoucího Petra Hanzala se u mostů projektuje výrazně vyšší únosnost, než jaká je nutná pro běžný provoz. 

„Zatěžovací zkouškou se ověřuje únosnost mostu, takže najetí vozidel je oproti normální klasické dopravě předimenzováno. Most se zatěžuje přibližně na 50 procent únosnosti, takže v žádném případě nehrozí, že by to spadlo,“ vysvětlil Petr Hanzala.

Průhyb mostu kontrolují odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT Praha. Projektové prohnutí mostu by podle odborníků mělo být v řádech několika milimetrů. Podle Petra Bouška z Kloknerova ústavu jeho tým ověřil, že měření je v toleranci dané normou s hodnotami stanovenými projektantem, který také navrhl hmotnost zátěže, a že most je zcela v pořádku.

Druhým kritériem je pružnost mostu, který se naplno zatíží, poté odlehčí a experti kontrolují, zda se vrátí do původní polohy. Jeden zatěžovací stav trvá zhruba dvě hodiny. „Měříme jednak geodeticky pomocí takzvané přesné nivelace a druhé pole invarovými strunami, které máme připevněné ke konstrukci a měříme deformaci mezi spodním lícem konstrukce a pevnou zemí - pomocí struny a elektrickými potenciometry," uvedl Petr Bouška.

Most se zprovozní příští rok

Nový most překlene dvoukolejnou železniční trať, která je ale zatím jen jednokolejná.

Samotný most bude hotový na jaře příštího roku. Kdy na most vjedou auta, ale záleží na dokončení komunikace, která na něj povede. Na mostu teď aktuálně chybí finální povrchy a zábradlí.

Zkouška mostu na Domažlické třídě předchází další zkoušce jiného mostu v Plzni, a to jižního železničního mostu na nádraží, který by měl být v provozu už v prosinci, a je také součástí modernizace domažlické železniční tratě. V rámci testu na něj ve čtvrtek kolem jedné hodiny ráno najedou dva drážní jeřáby a také parní lokomotiva. Testy by měly být hotové zhruba do pěti hodin ráno, tedy během doby, kdy pod mostem nejezdí tramvaje.

Parní lokomotiva šlechtična zůstane podle informací stavbyvedoucího na mostu do 9. až 10. hodiny, aby si mohli lidé historický stroj prohlédnout, případně si ji vyfotografovat.

autoři: Jitka Englová , jik | zdroj: ČTK