Zimní tržiště. O umění budoucnosti v kyberpunkové povídce Williama Gibsona

Jaké bude umění budoucnosti? Budou umělci snít vědomé sny a obchodovat s jejich upravenými záznamy? Poslechněte si věšteckou sci-fi povídku Williama Gibsona o ženě, která se rozhodla žít už jen v počítačové paměti, aby mohla celému světu prodávat své sny. Najdete ji on-line po dobu jednoho měsíce po odvysílání. Pořad není vhodný pro děti a mladistvé.

Účinkuje: Martin Siničák
Připravil: Ludvík Němec
Překlad: Josef Rauvolf
Režie: Radim Nejedlý
Premiéra: 9. 2. 2021
Natočeno: v brněnském studiu Českého rozhlasu
Pořad není vhodný pro děti a mladistvé.

Je to jeden z nejčtenějších a také nejoceňovanějších scifi románů vůbec: Neuromancer americko-kanadského spisovatele Williama Gibsona. Strhující příběh počítačového hackera ze dna společnosti, který je najat umělou inteligencí ke splnění úkolu, jenž má změnit celý svět, by dnes byl realistickým románem. Jenže William Gibson si vysnil náš současný svět už téměř před čtyřiceti lety – a aby jej vůbec mohl popsat, musel jako úplně první použít slova jako třeba internet, kyberprostor, virtuální realita, matrix. A ještě jedno tehdy nové slovo: kyberpunk. A William Gibson byl vždy označován za nejzářivější, byť současně nejtemnější hvězdu tohoto literárního žánru. To je u Gibsona obvyklý paradox: když začínal, měli ho za příliš temného nihilistu. Dnes se o něm učí jako o jasnozřivém prorokovi.

Věštecké scifi povídky z temné budoucnosti lidstva, která už je naší přítomností

Počítačová hra Cyberpunk 2077, inspirovaná Gibsonovými vizemi, byla na konci loňského roku nejprodávanější (a nejproklínanější) hrou na světě.

Neuromacer byl Gibsonova románová prvotina, před ním napsal jen pár povídek, sebraných do knihy Jak vypálit Chrome; motivy i postavy těchto povídek pak převzal právě do Neuromancera. Proto jsme k prvnímu rozhlasovému seznámení s tímto autorem vybrali hned dvě dlouhé povídky, každou jinak typickou. Titulní Jak vypálit Chrome je přímočarý akční příběh dvou hackerů, chtějících zničit virtuální nevěstinec. Kdežto povídka Zimní tržiště je téměř filozofickým portrétem mladé umělkyně, která se rozhodla k celoživotní emigraci do počítačové paměti.

Budoucnost už je dávno tady

Williamu Gibsonovi se připisuje výrok, že budoucnost už je dávno tady, jenom se o ní ještě nepíše. Z dnešního pohledu to není moc optimistický výrok. Ale povídky jsou to výborné. Jak vás o tom snad přesvědčí i jejich rozhlasová adaptace, kterou z překladu Josefa Rauvolfa natočil režisér Radim Nejedlý s herci Petrem Kubesem a Martinem Siničákem.

Spustit audio