Zpěvačka Zaz a hráčka na sitár Anoushka Shankar: Hudba jako výkřik proti nespravedlnosti

30. srpen 2020

V Koncertu bez hranic se opět vydáme na festival do německého Rudolstadtu. Poprvé se ohlédneme za koncertem francouzské zpěvačky Zaz z roku 2011 a poté se přeneseme o pět let blíž k současnosti, na koncert indické hráčky na sitár Anoushky Shankar. Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

Připravila a uvádí: Eliška Vidomus
Pořad vysíláme v rámci Mezinárodní rozhlasové výměny.

„Nemůžete mě zařadit do žádné škatulky, mám ráda hodně nových věcí, vstřebávám spoustu podnětů a ty se neustále prolínají a mění…“ řekla kdysi Zaz v rozhovoru pro Český rozhlas. Totéž by se ale dalo říct i o tvorbě její vrstevnice, sitárové virtuosky Anoushky Shankar. U obou lze navíc vysledovat silné společenské uvědomění – zatímco Zaz už během dospívání pořádala workshopy pro lidi z vyloučených čtvrtí, během svých koncertů představuje činnost různých neziskových organizací a vyzývá k řešení ekologických problémů, Anoushka Shankar se veřejně často vymezuje vůči sexuálnímu násilí, obchodování s lidmi i genderovým nerovnostem.

Zpěvačka Zaz, vlastním jménem Isabelle Geffroy, vyrůstala v Bordeaux a už v pěti letech začala se studiem na konzervatoři, kde se věnovala zpěvu i hře na klavír a na housle. Působila v různých kapelách, ale časem v ní dozrálo rozhodnutí odejít do Paříže. Zde si vydělávala na nájem jako zpěvačka v kabaretech a v barech a také hraním na ulici. Do širšího povědomí se dostala díky obrovskému úspěchu skladby Je Veux. Aktuálně má na kontě pět sólových alb a celou řadu rozmanitých spoluprací – například s producentem Quincy Jonesem, legendárním šansoniérem Charlesem Aznavourem, s operní hvězdou Plácidem Domingem i s frontmanem německé skupiny Rammstein Tillem Lindemannem.

Podobně jako Zaz se ani Anoushka Shankar nenechává svazovat žánrovými konvencemi. Se svým sitárem se pouští do rozmanitých hudebních fúzí a spolupracuje s pestrou škálou hudebníků od pianisty Herbieho Hancocka přes zpěváky Stinga a Lennyho Kravitze až po violoncellistu Mstislava Rostropoviče nebo dirigenta Zubina Mehtu.

V rámci koncertu v Rudolstadtu představila repertoár ze svého alba Land of Gold, které vzniklo jako reakce na uprchlickou krizi. „V létě 2015 jsem porodila své druhé dítě a v té samé době se začaly zpravodajskými kanály šířit děsivé zprávy o situaci syrských uprchlíků. Album Land of Gold je mým výkřikem proti nespravedlnosti a prosbou o empatii. Titulní píseň je přímou reakcí na úmrtí tříletého chlapce Aylana Kurdiho, jehož tělo bylo vyplaveno na turecké pláži,“ řekla v rozhovoru Anoushka Shankar. Její výzva k empatii ale nezůstává pouze v rovině samotné tvorby – prostřednictvím svých koncertů získává finanční prostředky pro neziskovou organizaci Help Refugees.

Hudba na albu Land of Gold v sobě kombinuje minimalismus, jazz, elektroniku a klasické indické styly. Na strhujícím koncertě v Rudolstadtu v červenci 2016 ji Anoushka Shankar představila v doprovodu hráče na dvojplátkový dechový nástroj shehnai Sanjeeva Shankara, britského basisty a klávesisty Toma Farmera a rakouského perkusionisty a spoluautora všech skladeb Manu Delaga.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.