Zvládáte kritické situace za volantem? Poradíme, jak řídit bezpečně

13. listopad 2022

Podzim a zima jsou pro řidiče náročnější částí roku, a to jak pokud jde o nároky na údržbu vozu, tak co se týče samotného řízení. Snížená viditelnost, mokrá nebo dokonce zledovatělá vozovka, proměnlivé počasí a brzké stmívání umí přivodit nejednu nebezpečnou situaci. V seriálu Radiožurnálu radíme, jak řídit bezpečněji, abyste co nejméně ohrozili sebe i své okolí. A dozvíte se v něm také, jaké jsou nejčastější zlozvyky řidičů. 

Kritické brzdění aneb štěstí přeje připraveným

Velkou chybou je, když řidiči v nebezpečné situaci dávkují brzdný tlak na pedál postupně – nejprve přišlápnou brzdu a pak teprve domáčknou. Při kritickém brzdění je ale potřeba okamžitě vyvinout maximální brzdný tlak, aby auto začalo co nejrychleji brzdit.

Řidiči sanitek se na polygonu v Mostě učí zvládat třeba kritické brzdění na různých typech povrchu

Rychle sešlápnout brzdu byste měli být připraveni v situacích, které jsou potenciálně rizikové. Například když se blíží auto z vedlejší silnice a nezdá se, že by mělo v plánu zpomalit. I při tomto typu prudkého brzdění je totiž potřeba počítat s určitou reakční dobou, která brzdnou dráhu prodlužuje.

Bezpečná vzdálenost a pravidlo dvou vteřin

Podle policejních statistik je nedostatečný rozestup jednou z nejčastějších příčin nehod. Přestože zákon minimální rozestup mezi vozidly neurčuje, měli by si řidiči v zájmu vlastní bezpečnosti zapamatovat jednoduchou pomůcku, takzvané pravidlo dvou vteřin.

Zvolte si orientační bod u silnice, například dopravní značku, a napočítejte "jednadvacet, dvaadvacet" od chvíle, kdy kolem něj projelo auto před vámi. Pokud ji váš vůz minul dřív, než jste stihli dopočítat, není rozestup od auta před vámi dostatečný.

Při jízdě 50kilometrovou rychlostí totiž jednu vteřinu trvá, než je řidič schopen reagovat. Za tu dobu auto ujede zhruba 14 metrů, tedy tři délky auta. Na bezpečnou vzdálenost bychom měli myslet jak při jízdě v koloně, tak při zastavování.

Pravidlo dvou vteřin platí pro řidiče osobních aut. Řidiči nákladních aut nebo motocyklů by si měli nechávat rozestupy ještě větší.

Auto s rozsvíceným zadním mlhovým světlem

Nespoléhejte na automatické svícení

Například v mlze nedokáže automatika rozeznat, že je potřeba přepnout na běžné svícení. Proto některá auta nejsou zezadu osvětlená. Hlídejte si kontrolku na palubní desce, abyste měli za jízdy jistotu, že máte právě rozsvícená i zadní světla.

Mlhovky zapínejte ve chvíli, kdy jedete v mlze, za hustého deště nebo sněžení a viditelnost není taková, abyste zřetelně viděli auto jedoucí před vámi.

Navigace - dobrý sluha, ale zlý pán

Používáte navigaci, i když jedete po notoricky známé trase, a úplně vypínáte svůj vlastní orientační smysl? Můžete se dostat do problémů, varují nejen dopravní instruktoři, ale i každodenní zkušenost mnoha řidičů.

Čtěte také

Dobré je zadat si trasu a alespoň letmo si ji před cestou prohlédnout, doporučuje instruktor bezpečné jízdy z mosteckého Polygonu Marek Kohoutek. Upozorňuje taky na to, že navigace někdy zareaguje pozdě a řidič se pak o tom, že má odbočit, dozví na poslední chvíli. v takové situaci je bezpečnější pokračovat v původním směru jízdy, někde se v klidu otočit a vrátit se zpátky.

Důležité je i správné nastavení a pravidelná aktualizace navigace. Nepodceňujte ani její správné umístění. Překáží-li řidiči v zorném poli, můžete dostat při kontrole pokutu až dva tisíce korun.

Zimní pneumatiky vám můžou zachránit život

Zimní obutí auta se nevyplatí podceňovat, jak ukazují srovnávací testy jízdních vlastností letních a zimních pneumatik. S klesající teplotou totiž letní pneumatika tuhne, k silnici dostatečně nepřilne, auto klouže, nezatáčí a prodlužuje se tedy i jeho brzdná dráha. Od listopadu do konce března proto zákon jejich užívání přímo nařizuje, a to když je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy.

 Letní pneumatiky přestávají být spolehlivé už při teplotách pod 7 °C. Mělčí vzorek se také snáz zaplní sněhem a pneumatika ztrácí své protiskluzné vlastnosti. Zimní pneumatiky by měly mít vzorek hluboký alespoň 4 milimetry, na nové gumě ideálně 8 milimetrů.

Staňte se zpravodajem Zelené vlny
autoři: Luděk Hubáček , and
Spustit audio

Související