6G sítě se blíží, mohly by snížit počet dopravních nehod. Na ČVUT otevřeli speciální 6G laboratoř

23. říjen 2021

Pokrytí naší země sítí 5G je zatím stále jen na zlomku území. Vědci z Českého vysokého učení technického už ale teď zkoumají připojení příští generace. Na Fakultě elektrotechnické k tomu mají i nedávno otevřenou 6G laboratoř. Právě v ní řeší, jak jednou mobilní sítě zlepší třeba bezpečnost v dopravě.

Na první pohled to tu vypadá jako běžná učebna. „V komerčních sítích máte specifický hardware, všechno si musíte koupit, zapojit to… u nás vše běží na počítačích,“ ukazuje Jan Plachý, vědecký pracovník ČVUT. Ke každému zdejšímu počítači je připojené takzvané softwarově definované rádio. Díky tomu je možné ke každé „krabičce“ připojit telefon či tablet, „krabička“ pak přijímá signál a posílá všechny informace do počítače.

Zdejší počítače tvoří třeba základnovou stanici nebo jádro sítě. Díky tomu zdejší vědci dokážou vytvořenou síť různě upravovat a tím si nápady z teoretické roviny okamžitě ověřují v praxi. „6G zatím není standardizováno, ale to, co my děláme, je ‚beyond 5G‘, tedy to, co teprve bude a co se nasazuje.“

Vyšší bezpečnost v dopravě

Nasazení 6G sítí je plánované za zhruba 10 let. Na výzkum je ale nejvyšší čas právě v tuhle chvíli. Experti z ČVUT se tak zajímají třeba o to, jak spolu bude moct velké množství zařízení komunikovat napřímo s co nejmenším zpožděním, bez závislosti na nějaké centrální síti. Půjde třeba i o auta, autobusy nebo vlaky. Právě to může znamenat větší bezpečnost.

První 6G sítě se podle mě objeví do 10 let. Co to přinese běžným uživatelům, to uvidíme.
vedoucí 6G laboratoře Zdeněk Bečvář

Pokud si auta budou moct vyměňovat informace o provozu, samo o sobě to přirozeně zvýší bezpečnost. Díky tomu, že umožníme, aby se víc automobilů napřímo domlouvalo s co nejmenším zpožděním, zvyšujeme šanci, že se relevantní informace dostane k autu, které má vykonat akci, včas. A tím třeba zabránit nehodě,“ vysvětluje vedoucí této 6G laboratoře Zdeněk Bečvář.

První 6G sítě se podle mě objeví do 10 let, říká Zdeněk Bečvář

Takové situace chtějí vědci zkoušet i na modelech aut. „V první fázi plánujeme pořídit malá auta, kterými budeme sledovat provoz. Rádi bychom to ale otestovali i v reálném prostředí. Bavíme se o horizontu jednotek let.“

autoři: Ondřej Vaňura , als
Spustit audio

Související