Aribert Reimann: Medea - ohlédnutí za novou operní inscenací v německém Essenu
Operu Medea nastudovalo v březnu 2019 Aaltovo hudební divadlo v německém Essenu. Daniel Jäger se tam setkal se skladatelem, s interpretkou titulní role Claudií Barainsky a s dirigentem Robertem Jindrou, který je od ledna tohoto roku v Essenu ve stálém angažmá.
Medea patří snad k nejvíce fascinujícím postavám světových kulturních dějin. Charakter ji jednou pro vždy vtiskl antický dramatik Eurípidés. Je to žena bojující o zrazenou lásku, a když vidí, že prohrává, mstí se nevěrnému manželovi Iásonovi vraždou společných dětí. V pozadí je základní téma viny a trestu, viny, která se přenáší na další generace a plodí další a další zločiny.
Není divu, že tato látka oslovila i hudební skladatele, kteří ji uvedli na operní jeviště. Medeu zhudebnili například Francesco Cavalli, Marc-Antoine Charpentier, Luigi Cherubini, Saverio Mercadante, ale i Aribert Reimann, který patří mezi nejvýraznější německé skladatele současnosti.
Reimann si pro zhudebnění zvolil adaptaci Medeina příběhu, kterou zpracoval v roce 1820 rakouský dramatik Franz Grillparzer v rámci trilogie s názvem „Zlaté rouno". Medea je hlavní postavou závěrečné části této trilogie, přičemž zde hraje klíčovou roli i ono zlaté rouno, a to stejně, jako je tomu se zlatým pokladem v proslulém příběhu o Nibelunzích. Kdo ho vlastní, získává tak i nárok na moc a vládu.
Operu Medea napsal Reimann na objednávku Vídeňské státní opery, kde také měla v roce 2010 světovou premiéru. Následně byla uvedena ve Frankfurtu, Berlíně, a opět ve Vídni.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.