Bude námraza na mostech minulostí? Brněnští vědci použili vodivý uhlík a beton vyhřívají

10. listopad 2023

Nepříjemné a nebezpečné námrazy na mostech nebo chodnících by mohly být brzo minulostí. Vědci z Vysokého učení technického v Brně totiž vyvíjejí beton, který je díky příměsi uhlíku vodivý. Pouštějí do něj asi takový proud jako do akuvrtačky a dokážou ho vyhřívat až o 20 stupňů Celsia. Technologie by mohla být na trhu asi za rok.

Jaká bude spotřeba energií, bude záležet také na celkovém objemu vyhřívaného betonu. Cenu ale sníží automatizovaný systém, který bude pouštět elektřinu jen ve chvíli, pokud bude mrznout nebo sněžit, vysvětluje vedoucí projektu a děkan fakulty stavební VUT Rostislav Drochytka.

Čtěte také

„Typickým příkladem jsou mosty, které v zimě promrzají a vzniká ledovka. Problém je to i pro autobusové zastávky, chodníky apod.,“ říká.

Hlavní přísadou vodivého betonu je uhlík. Vědci zkoušeli i drť kovů, to se ale neosvědčilo, protože docházelo ke korozi drobných kovových částeček materiálu – a tím ke snižování elektrické vodivosti. Uhlík ale vodí stále. A má i další výhody.

Je to totiž takzvaná druhotná surovina, v podstatě odpad např. petrochemického průmyslu. Ale mohou to být i saze ze spalování. A i když vodivý beton bude dražší než ten běžný, právě využití odpadů cenu sníží. 

„Snažíme se cenu regulovat odpady tak, aby to bylo srovnatelné, ale možná řádově deset dvacet procent tam rozdíl bude,“ popisuje vědec. 

Čtěte také

Námraza je nebezpečná nejen pro chodce a auta, škodí i samotnému betonu, což tomu vyhřívanému nehrozí. Jeho nevýhoda je ale v pevnosti. Z testů zatím vyplývá, že čím je pevnější, tím hůř vede proud. Vědci proto vyvíjejí více typů směsí pro různé účely.

Na těchto materiálech vědci z Vysokého učení technického spolupracují se soukromou firmou a na trh by se i s automatickou řídicí jednotkou měly dostat v roce 2025.

Víc si poslechněte v páteční Vědě Plus s Lukášem Matoškou, reportáž připravil Michal Šafařík.

Spustit audio

Související