Chcete zůstat aktivní i v pokročilejším věku? Zkuste elektrokolo
Kolena dostávají při jízdě na kole zabrat. Ale i když je nemáte úplně v pořádku, nemusíte se kola vzdát. Existují kola, která při jízdě do kopce zapnou motorek a vy nemusíte své klouby tolik namáhat.
A pokud jedete v partě, najednou jste první, což samozřejmě podpoří váš dobrý pocit z výletu. Alespoň takto to vidí odborník na elektrokola z Letohradu Petr Ryba. Ovládání elektrokola podle něj zvládne každý, není na tom nic složitého.
Motor – může být vepředu, vzadu nebo ve šlapacím středu. Středové motory jsou podle Petra Ryby vývojově nejnovější a také nejlepší. Jak z hlediska dojezdu – šetří bateriím tak i z hlediska převodu – není tolik namáhaný řetěz
Baterie – bývá umístěna vzadu v nosiči nebo na rámové trubce
Řidící jednotka – mozek kola – většinou na levé straně řídítek
Nejvíce se vyvíjejí baterie. Vznikají stále nové a nové technologie s cílem zvětšit maximální kapacitu baterie. Nové baterie jsou podstatně lehčí než před jedním nebo dvěma lety. Přesto jsou elektrokola těžší, než klasická kola. Rozdíl je minimálně kolem sedmi, osmi kilogramů. Baterie váží kolem tří kilogramů, motor kolem čtyř kilogramů. Elektrokolo nebývá lehčí, než 20 kilogramů.
Elektrokolo neznamená jízdu bez námahy a bez pohybu
To, že se lidé na elektrokole vozí, není pravda. Pokud vidíte na ulicích kola, která jezdí bez šlapání, nejsou to elektrokola. Tuto funkci má elektroskutr. Pro něj už ale platí pravidla jako pro motorku. Takový stroj nepatří na cyklostezky.
Životnost baterie
Výdrž baterie se udává v životnosti, což je počet nabíjecích cyklů. A těch je přibližně třista.
Kolik kilometrů ujedeme na jeden nabíjecí cyklus?
„Každá baterie je na tom trochu jinak. Běžně se používají desetiampérhodinové baterie, co se týká kapacity. Na běžných kolech se na jeden plný cyklus ujede kolem 70 kilometrů. Souvisí to i s hmotností jezdce, jak řadí, jestli jede po rovině, jaké má pláště atd.“ Řekl v Radioporadně Petr Ryba.
Po návratu stačí zapojit klasickou nabíječku do klasické zásuvky. Baterie je nejdražší součástí elektrokola, stojí kolem deseti tisíc korun. Baterie by měla vydržet dva až tři roky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.