Důležitější než vysvědčení je průběžné hodnocení
Za pěkné vysvědčení se vždycky hezky chválí. Ale když známky nejsou dobré, nebo jsou úplně jiné, než jaké jsme očekávali, je reakce složitější. Rodiče by s dítětem měli hovořit, dát mu naději, že známka, pokud je horší, takže se dá vždycky změnit.
„Dítě by to mělo vědět i ze školy. Pokud už učitel musel přistoupit k tomu, že dítě dostalo špatnou známku, trojku nebo čtyřku, a poradit, co má dělat, aby se zlepšilo. Já jsem tady od toho, já ti pomůžu, věř mi. Za půl roku bude lépe,“ říká ředitelka Základní a mateřské školy Velký Beranov Zdeňka Pavlíčková.
Ve škole jsme zvyklí hodnotit jenom výkon a k tomu nám pětibodová škála náramně vyhovuje. „Podle mého názoru je potřeba hodnotit hlavně proces učení, to, jak dítě tím procesem prochází, kde se zrovna nalézá, co potřebuje, co mu nejde. A v tom případě potom nebudeme třeba ani potřebovat tu známkovací škálu, protože nám bude stačit dávat tomu dítěti zpětnou vazbu, popsat, zapojit to dítě formou nějakého sebehodnocení nebo i hodnocení, které se honosně nazývá vrstevnické nebo vzájemné. Abych věděla, jako dítě tady jsem, toto se mi daří a toto bych měl udělat, abych se dostal,“ zamýšlí se zkušená pedagožka.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka