Důvtipný i rozpustilý. Takový je Orlando v podání Schauspiel Hannover

29. listopad 2021

Orlando spisovatelky Virginie Woolfové z roku 1928 je považován za mistrovské dílo literární moderny. Titul zpracovala jako divadelní inscenaci britská režisérka Lily Sykes v Schauspiel Hannover a uvedl jej Pražský divadelní festival německého jazyka. S režisérkou Lily Sykes u této příležitosti natáčela Veronika Štefanová.

Z inscenace Orlando

Řekla byste, že je v případě románu Orlando a vaší inscenace snadné zodpovědět otázku, kdo je skutečně muž a kdo žena? Pokud je tedy podle vás tato otázka nějakým způsobem relevantní?

Lily Sykes: Nejsem si jistá, jestli je to přesně tato otázka, na kterou se ve svém díle chtěla Virginie Woolofová ptát. Ve finále si Orlando uvědomí, že není podstatné, zda je muž nebo žena, ale onen proces poznávání různých identit v různých časových obdobích. Nesmíme očekávat jen jednu konkrétní odpověď. Měli bychom se spokojit s komplikovaností. Odpovědí na otázku po smyslu života není pouze štěstí, ale spíše bohatství života samotného, které člověk pocítí, když hledá, poznává, když se tomu všemu otevře. Virginia Woolfová tak společně s Orlandem hledá smysl života. Zároveň nám ostatním ale dává na výběr – nemusíme se pokoušet v životě nic hledat a bude to tak pro nás možná pohodlnější, ale určitě tím náš život nezíská na duchovním ani duševním bohatství.

Čtěte také

Inscenaci dominuje humor. Oba herci – Corinna Harfouch a Oscar Olivo – dokáží hrát s výraznou nadsázkou. Bylo složité hledat jemné nuance mezi polohou vážnou a humornou?

Lily Sykes: Už sama předloha je velmi vtipná, takže pro nás bylo naprosto přirozené tuto humornou linku sledovat. Virginia Woolfová napsala román za poměrně krátkou dobu, asi šesti měsíců, a proces psaní nazvala „spisovatelskými prázdninami“. Jedná se o velmi vtipný satirický text, takže jsme ho zkrátka jen následovali. V takovém případě je potřeba se mu otevřít a nebát se být trochu směšným. Není to ale tak, že bychom divákům chtěli říci – podívejte, jak jsme to všechno krásně pochopili a teď se tomu všemu zasmějeme. Naopak, my tím říkáme, že je mnoho myšlenek Virginie Woolfové, nad kterými se vznáší otazník. A to nám připadá směšné.

Já mám navíc zkušenost i s klaunérií, což se nám pro práci na postavách hodilo. Corinna Harfouch a Oscar Olivo jsou skvělý herecký pár, který si na jevišti rozumí. Příprava inscenace tak byla sama o sobě hravá.

26. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka probíhá od 15. listopadu do 6. prosince. Více informací na webu www.theater.cz.

Spustit audio

Související