El-P: Od Def Juxu k Run the Jewels

31. prosinec 2015

Seznamte se s novým členem teamu Scény s Mary C. Silné hlasy rapové scény bude od prosince každých 14 dní představovat společně s Mary C Jakub Šíma. Tentokrát to bude El-P a label Def Jux.

Def Jux (nebo v delší verzi Definitive Juxtaposition) byl newyorský label, který se v prvních letech nového tisíciletí stal pro mnohé centrem undergroundového hip hopu. Na rozdíl od klasického, devadesátkového undergroundu sevřeného tématem pouličního života a prorostlého neustálým battlováním byl Def Jux nejen experimentálnější, ale také temnější, či dokonce paranoidnější alternativou.

Na začátku stála Company Flow a úspěšná deska Funcrusher Plus. Po jejím rozpadu se El-P rozhodl osamostatnit a založil label Def Jux. Veškeré dění se zpočátku odehrávalo v bytě, kde El-P bydlel a který byl kromě kanceláře také studiem a především místem, kde zakládající členové trávili většinu volného času, freestylovali, debatovali a kromě společných depresí rozvíjeli také konspirační teorie. Ostatně jako vášniví čtenáři Philipa K. Dicka byli v tomto myšlenkovém prostoru doma.

Tehdejší osazenstvo tvořili: Aesop Rock, C-Rayz Walz, Vast Aire a El-P. Alespoň tak je celá situace vykreslena v dlouho neznámém dokumentu holandské produkce. Ten zachycuje začátek nejsilnějšího období labelu, které lze datovat mezi roky 2000–2005. A sem také spadají nejúspěšnější alba, z nichž některá se dokázala zapsat mezi legendy nejen své doby. Jmenovat lze například The Cold Vein od dua Cannibal Ox, debutovou a zároveň poslední společnou desku. Produkčně je pod ní podepsán El-P, jemuž se přisuzuje nemalá část na celkovém úspěchu desky.

K dalším milníkům patří El-Productův sólový debut Fantastic Damage, který byl i přes obrovské množství paranoie a dystopických vizí pozitivně přijat u kritiky i posluchačů. Mezi poznávací znamení patří kromě temné atmosféry také originální beaty a agresivní rap. Za velkou naději v té době platil mladý a neduživý Aesop Rock, v kterém se snoubil jedinečný lyrický talent, specifická flow a nezrušitelná tíha okolního světa. Nevýraznější albové zářezy pak nechal otisknuté na nosičích Bazooka Tooth nebo Daylight. Z dalších interpretů byli hodně slyšet například C-Rayz Walz nebo Mr. Lif.

03271791_0.jpeg

Kvalita jednotlivých alb byla však vyvážena tím, že El-P na všech labelových releasech zaujímal pozici control freaka. Tato pozice příliš nevyhovovala jednotlivým členům labelu a kvůli sílícím vnitřním sporům začal kolektiv již od roku 2003 ztrácet na síle a od roku 2005 do roku 2010, kdy byla oficiálně pozastavena jeho činnost, vydával jen sporadicky. Diskografii symbolicky uzavřela deska King of Hearts od Camu Taa, který byl s labelem od jeho začátků a v roce 2008 předčasně zemřel. Posmrtný debut i nekrolog labelu, příznačná symbolika.

Někteří členové se po roce 2005 nadobro odmlčeli. Jiní, například Aesop Rock, pokračovali úspěšně v sólovém tažení, ale většina jukies (jak si mezi sebou říkali) zažila na Def Juxu nejlepší roky, na které často nedokázala navázat. Vedle Aesop Rocka pokračoval v kariéře samozřejmě také El-P, který v roce 2007 vydal druhou desku Flyentology a v roce 2012 třetí počin, nazvaný sympaticky Cancer 4 Cure. Je pravděpodobné, že kdyby zůstal u sólové dráhy, tak by i nadále dělal radost několika zasvěcencům, ale širší okruh posluchačů by již zasáhl jen těžko.

Zlom nastal, když se potkal s Killer Mikem u produkce jednoho tracku na jeho desku R.A.P. Music. Setkání nedoceněného veterána východního pobřeží s nedoceněným veteránem z jihu Spojených států však bylo nečekaně plodné. Z jediného beatu se vyklubala kompletní albová produkce, skvělá deska a především velká radost ze vzájemné spolupráce, z nalezení ztraceného bratra, o němž ani jeden nevěděl. A dál už příběh nejspíš znáte. První release Run the Jewels na sebe nenechal dlouho čekat a kromě hromady srandy ve studiu přinesl i nečekaně výživný posluchačský zážitek. Zhruba rok poté přilétla dvojka a ta se již úspěšně škrabe na vrcholy výročních žebříčků. El-P dokázal po Def Juxu stvořit již druhý kult.

03271792.jpeg

Tour dates jsou nedostatkové zboží, vinyly jsou beznadějně vyprodány a fanoušci se složili na remix desky pouze za použití kočičích zvuků. Výtěžek poputuje rodině tragicky zesnulého Michaela Browna, k jehož případu se Killer Mike opakovaně vyjadřuje v celostátních médiích, a ukazuje, že ignorance a inteligence, agresivita a citlivost, humor a vážnost, to vše je u sebe občas nečekaně blízko. Run the Jewels.

autor: Jakub Šíma
Spustit audio