Fresu, Galliano & Lundgren – Mare Nostrum II

21. březen 2016

Již devět let uplynulo od vydání debutové desky Mare Nostrum italsko-francouzsko-švédského projektu Fresu, Galliano & Lundgren. Trojice špičkových evropských sólistů se k pokračování odhodlala před dvěma lety, kdy natočila materiál k albu Mare Nostrum II. To po určitých peripetiích vyšlo až letos a my jsme jej zvolili Albem týdne.

Starověcí Římané používali latinské označení Mare Nostrum (Naše moře) pro oblast dnešního Středozemního moře. Sardinský trumpetista Paolo Fresu, francouzský akordeonista Richard Galliano a švédský klavírista Jan Lundgren se rozhodli pojmenovat jím svá dvě dosud vydaná alba, potažmo celý svůj společný projekt, s nímž v uplynulých devíti letech odehráli přes 150 koncertů ve více než 20 zemích světa.

Jejich debut z roku 2007 vzbudil pozitivní ohlasy posluchačů i kritiky, která na něm oceňovala zejména přirozené a tvůrčí propojení severské, francouzské a italské hudební tradice, jakož i originální souzvuk poněkud netradičního nástrojového obsazení.

Album Mare Nostrum II, tedy pokračování zmíněného debutu, vzniklo již na počátku roku 2014 ve francouzském studiu Studios La Buissonne, jež proslulo skvělými nahrávkami předních evropských jazzmanů (mj. Manu Katché či Stéphane Belmondo). Na první poslech tak upoutá naprosto precizním zvukem, který je pro povětšinou zasněnou, baladickou hudbu s až ambientními prvky nezbytností.

Rovněž prospívá čitelnosti jednotlivých nástrojů, jejichž party by mnohdy mohly splývat (týká se hlavně akordeonu a klavíru), a taktéž podporuje širokou škálu zvukových možností tria – Fresu střídá (povětšinou) sordinovanou trubku s křídlovkou, Galliano akordeon s bandoneonem a akordinou.

Posluchači tedy nic nebrání vychutnat si rovnou dvanáctku skladeb, které Mare Nostrum II nabízí. Stejně jako u svého předchůdce to je kombinace originálních kompozic členů tria s aranžmá známých melodií. Z celku vyčnívá hlavně Lundgrenova Blue Silence, melancholická balada, která dává vzpomenout na legendárního Cheta Bakera (zejména jeho verzi Beirachovy skladby Broken Wing). Dále pak zaujme Gallianova Giselle, podobně zasněná skladba s rozvětvenou harmonií, v níž si Fresu „střihne“ krásné lyrické sólo.

Richard Galliano

Originální kompozice členů tria jsou doplněny Lundgrenovým aranžmá švédského tradicionálu Kristallen Den Fina, povedenou úpravou Satieho Gnossienne No. 1 z dílny Richarda Galliana a Fresuovým zpracováním Monteverdiho árie Si Dolce È Il Tormento. Tato tři čísla tvoří pomyslnou švédsko-francouzsko-italskou páteř alba Mare Nostrum II, které podobně jako jeho předchůdce lze označit za mimořádně zdařilý počin na poli tzv. evropského jazzu.

Kritici by možná namítli, že Mare Nostrum II se příliš nese na vlně krásného zvuku a líbivých melodií a záměrně se vyhýbá nekonvečním postupům či přímo kontroverzi, ale právě v tom spočívá jeho velká výhoda. Ve vynikajícím podání tří předních evropských hudebníků totiž opravdu platí, že v jednoduchosti je krása.

Fresu, Galliano & Lundgren – Mare Nostrum II

Paolo Fresu – trubka, křídlovka

Richard Galliano – akordeon, bandoneon & accordina

Jan Lundgren – piano

Label: ACT Music, 2016

www.actmusic.com

autor: Jan Kyncl
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.