Historická nádražní budova v Převýšově se nakonec kvůli modernizaci železniční trati bourat nebude

9. listopad 2021 12:18

Nádražní budova v Převýšově na Královéhradecku unikla demolici. Původně měl jít historický objekt k zemi kvůli modernizaci železniční trati z Prahy do Hradce Králové, proti bourání ale vznikla v Převýšově petice. Místním se podařilo přesvědčit Správu železnic, že budova se čtyřmi byty je pro obec důležitá. Trať tak povede mimo nádražní objekt.  

Čtěte také

„V jedné životní etapě jsem přišel o ženu, druhá se se mnou rozvedla a tady jsem našel nový domov, velkou lásku,“ Radek Pilař bydlí v nádražní budově s přítelkyní 5 let a informace o tom, že by měl jít objekt k zemi ho dohnala k slzám. „Jsem rozvedený a vozím si sem děti. Tohle nám vyhovuje, protože tady máme střechu nad hlavou a je nám tady opravdu velice dobře.“

 Petici na záchranu nádražní budovy podepsalo přes 1200 lidí. Kromě místních mezi nimi byli lidé z okolí. Potvrzuje autor petice Milan Steklý. „Obec má 330 obyvatel, takže podpis přišel téměř z každého domu. Ale většina jich byla z okolí. Žíželice, Chlumec, ovšem i Hradec Králové či Praha. Sami bychom tolik podpisů nedali dohromady.“

 Nezávislý starosta Miroslav Podnecký považuje nádražní budovu za dominantu obce. A o tu ani on ani místní přijít nechtějí. „To, že do toho šlo tolik lidí, a věděli jsme, že do toho jdou, protože jsme viděli průběžně ty podpisové archy, tak to byl pro nás takový hnací motor, že to nemůžeme nechat být.“

 Správa železnic původně chtěla budovu zbourat, protože v jejím místě měla vést modernizovaná trať. Koleje nakonec povedou jinudy.

Čtěte také

 Obec se ale za to zavázala k tomu, že si volné prostory v nádraží pronajme a využije je. „Správa železnic udělala mnoho vstřícných kroků a rozdělili jsme tu zodpovědnost na fázi, že Správa budov to bude spravovat a my samozřejmě pomůžeme s tím pronájmem. A třetí subjekt, co tam je, jsou nájemníci.“

 Co konkrétně v prostorách o 200 metrech čtverečních bude, obec zatím neví. O výši nájemného ale obě strany rámcovou představu mají, říká mluvčí Správy železnic Nela Friebová. „Cenu ročního pronájmu předpokládáme ve výši 62 832 korun bez DPH. To pokryje provozní náklady a umožní zachování objektu.“

 Správa železnic teď pracuje na novém vedení trasy mimo budovu. Kvůli přeprojektování ale bude také nutné v místě snížit rychlost a to z předpokládaných 140 km/h na zhruba 125 km/h.

Spustit audio

Související