Hradecká „zdrávka“ pořádá soutěž v poskytování první pomoci. Studenti zkusí naučenou teorii v praxi

15. duben 2024

Dnes do našeho studia dorazila návštěva z hradecké zdrávky, jak se krásně lidově říká Vyšší odborné škole zdravotnické a Střední zdravotnické škole Hradec Králové. Svému řemeslu a své zodpovědné profesi se tam učí nejen budoucí sestřičky, ale i další zdravotnický personál. Tato škola má ohromnou tradici, protože své první studenty přivítala už v roce 1949.

Studenti 4. ročníku oboru Praktická sestra Nikola Dušková a Filip Odvárko, už sedí naproti mně i s paní učitelkou Helenou Rezkovou. A chtějí vás pozvat na zajímavou akci. Co se u vás ve škole bude dít?
U nás se bude ve čtvrtek 18. dubna konat soutěž v poskytování první pomoci. Bude se skládat z šesti stanovišť modelových situací, dále si žáci naší školy budou moci vyzkoušet svoji fyzickou zdatnost a prokázat i nějaké vědomosti ve vědomostním testu.

Zleva: Nikola Dušková, Mgr. Helena Rezková a Filip Odvárko ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Jaké týmy budou soutěžit? Odkud přijedou? Protože to je dokonce soutěž s mezinárodní účastí.
Ano, poprvé se letos zúčastní i studenti ze spřátelené školy ze Slovenska, ze slovenského Lučence. Soutěžit bude šest týmů našich druhých ročníků, jsou to tříčlenná družstva, potom také dvě družstva z našeho Kroužku první pomoci a právě jedno ze Slovenska.

Vy jste ve čtvrtém ročníku, takže už nesoutěžíte. Máte před maturitou.
Je to tak. My už to jen organizujeme, už jsme si odsoutěžili své.

Vedu Kroužek první pomoci tak, aby si dokázali studenti poradit s tím, co mají po kapsách Tedy mí svěřenci nosí po kapsách rukavice.
Helena Rezková, učitelka a vedoucí Kroužku první pomoci

Pojďme zmínit některé modelové situace, které se budou při soutěži zkoušet?
Nechceme úplně dopředu prozradit, co přesně tam bude, ale můžeme říci jen tak informativně, co by tam mohlo být. Tedy mohou tam být různé interní stavy, jako třeba cévní mozková příhoda, se kterou si studenti musí poradit a musejí ji správně vyhodnotit. Nebo tam naopak může být vyloženě úraz v rámci třeba nějakého hromadného zranění. Například otevřená zlomenina na noze. A studenti ji budou muset správně ošetřit a zajistit raněného. Ale zároveň soutěž není jen o správném ošetření, ale také o celkové organizovanosti týmu, včetně třeba i telefonátu na záchranku a oznámení celé záležitosti.

Čtěte také

Kdo bude soutěž hodnotit?
Vše budou hodnotit naši odborní pedagogové, což znamená učitelky, které jsou vystudované zdravotní sestry. Většina z nich učí i první pomoc, takže vědí, jak má celý zásah správně proběhnout.

Paní učitelko, těšíte se, až budete studenti hodnotit?
Těšíme se. Bude to velké, opravdu na tom participuje spousta mých odborných kolegyň, za to jim samozřejmě patří velké díky. Budou udělovány plusové i ztrátové body, které se odečtou. A výsledný součet bodů se bude počítat do celkového bodového hodnocení a stanoví se umístění. Ale bude tam i hodnocení práce velitele týmu, to znamená zvolená taktika a postup. Součástí bude i hodnocení telefonátu na zdravotní dispečink. Máme tzv. call centrum, oslovili jsme většinou naše bývalé studenty, kteří s námi spolupracují, a oni nám budou dělat onu telefonickou podporu.

Čtěte také

K čemu jsou dobré takové soutěže?
Myslím si, že je důležité, aby si studenti to, co jsme je naučili, ať už v teoretických, nebo praktických hodinách, dokázali vyzkoušet v modelových situacích, v reálném prostředí. Samozřejmě nemůžeme úplně vše připravit dokonale, i když se snažíme, aby to bylo co nejrealističtější.

Asi také hodně maskujete, protože ta zranění prostě musí realisticky vypadat, aby si to vše žáci dokázali představit, jak to je potom ve skutečnosti.
Víceméně ano. Naše děti z Kroužku první pomoci jsou na již zvyklé, pro ostatní je to nové. Ale věřím, že to bude pro všechny zážitek.

Čtěte také

Proč jste si, Nikolo a Filipe, vybrali studium na zdravotnické škole? Chtěli jste být vždy sestřičky nebo tedy v případě Filipa asi zdravotním bratrem?
Nikola Dušková: Já jsem dlouho moc nevěděla, co bych chtěla dělat. Když pak přišlo rozhodování v devátém ročníku základní školy, tak zafungovala rodina a protože mamka je zdravotník, tak jsem se rozhodla pro zdrávku. A už bych neměnila.
Filip Odvárko: Já jsem už jako malý kluk chtěl být doktor, ale když jsem byl v devátém ročníku základní školy, tak jsem v televizi viděl dokument o zdravotních sestrách a řekl jsem si, že se vydám touto cestou. Dnes jsem ve čtvrtém ročníku zdrávky a jsem spokojený.

Kolik vás je kluků ve třídě?
Ve třídě jsme dva, ale v prváku jsme byli tři. Jeden to po půl roce vzdal.

Jak je to, paní učitelko, s oním mužským elementem, který je také ve zdravotnictví zapotřebí. Studuje u vás více kluků než dříve?
Když to porovnám se svojí kategorií, tak dříve se nám chlapci vyhýbali, teď se k nám už dostávají i kluci. Je to různé, v jedné třídě jich máme dokonce šest, ale víceméně oni potom chtějí dál studovat směr záchranář nebo radiolog či fyzioterapeut. Na pozici zdravotní sestry většinou nezůstávají. Nebo jdou případně i studovat na lékaře. Ale je to různé, každý rok se to mění.

Čtěte také

Jaké předměty studenty ve škole nejvíc baví? Nebo které jim naopak dávají nejvíc zabrat?
Nikola Dušková: Když budu mluvit za sebe, tak mě nejvíc baví praxe. První dva roky máme na škole praktické vyučování pouze v odborných učebnách a je to takové neosobní. Podle mne se toho naučíme mnohem víc na praktických vyučováních, které máme ve Fakultní nemocnici v Hradci Králové.
Filip Odvárko: Za sebe řeknu, že v prvním ročníku bylo asi nejsložitější naučit se základy orientace na lidském těle. Ve druhém ročníku je to pak už zajímavější, kdy se dostáváme k základům ošetřovatelství a učíme se více praktické dovednosti. Ve třetím ročníku nastupují praxe, kdy to, co jsme se dosud naučili, využíváme. Tedy záleží pak na konkrétním člověku, co přesně ho baví a co tolik ne. Za mě nejzábavnější bývají předměty, kde propojíte teorii s praxí, různé ošetřovatelské postupy a tak.

Čtěte také

Pojďme ještě říci něco k soutěži, která bude probíhat ve čtvrtek 18. dubna kolem vaší školy. Kdo půjde kolem Střední zdravotnické školy v Hradci Králové, nemusí se ničeho bát, bude to vše jen jako.
Je to tak. Budou to modelové a namaskované situace. Studenti k tomu přistupují velice zodpovědně, přeci jen jde o prestiž. Očekává se, že žáci využijí to, co se naučili, případně to, co z mají z dalších cvičení, které absolvovali v rámci první pomoci. Aby si prostě uměli poradit. A já třeba vedu i Kroužek první pomoci tím stylem, že se snažím, aby si dokázali studenti poradit bez pomůcek. Pouze s tím, co mají po kapsách a v taškách, když vyjdou ze školy. Tedy všichni mí svěřenci nosí po kapsách rukavice. Protože nikdy nevíte, koho potkáte. A naší povinností je první pomoc poskytnout.

Zleva: Filip Odvárko, Nikola Dušková a Mgr. Helena Rezková spolu s moderátorem Jakubem Schmidtem ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Našimi hosty byli dnes studenti 4. ročníku oboru Praktická sestra Nikola Dušková a Filip Odvárko a jejich paní učitelka Helena Rezková, všichni z Vyšší odborné školy zdravotnické a Střední zdravotnické školy Hradec Králové. Moc děkuji za rozhovor.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související