Jak připravit dítě na školu? Neučte ho písmenka, ale vybudujte rituály

24. srpen 2016

Před začátkem školního roku se rozhodně vyplatí připravit děti na návrat do lavic. To si myslí psycholožka Lucie Doležalová. „Neznamená to opakovat učivo, ale pomoci dítěti obstarat pomůcky a připravit jej na přechod z prázdninového do školního režimu. Ideální je poslední týden zavést už pravidelnější režim, kdy se chodí dříve spát a také dříve vstává,“ vysvětluje.

Specifická je příprava dětí, které jdou do první třídy. „Ty vůbec netuší, co je tam čeká, samy nemají žádný zážitek, takže my jim ho můžeme zprostředkovat. Můžeme je motivovat, aby se do školy těšily, říct jim, že se tam dozví zajímavé věci. Určitě není vhodné školou strašit,“ říká Lucie Doležalová.

Většina dětí podle ní bez problémů na konci předškolní docházky dosáhne zralosti potřebné pro školu. Pokud mají rodiče obavy, že jejich dítě zaostává, je vhodné situaci konzultovat s pedagogem v mateřské škole v době zápisů do prvních tříd. „Je dobré se zeptat učitele v mateřské škole, zda by doporučil odklad. Pedagogové mají nejvíc zkušeností, dítě znají a mohou jej srovnat s ostatními,“ připomíná psycholožka.

Je třeba, aby budoucí prvňáček byl připraven na to, že škola po něm bude vyžadovat už jiné dovednosti. Musí být schopen vydržet nějakou dobu bez rodičů a pamatovat si, že má poslouchat učitele.

„Je nutné dítěti vybudovat rituály - aby vědělo, že když zazvoní, má si sednout do lavice, aby automaticky odneslo v jídelně tác s jídlem, aby se dokázalo převléct, pokud je to potřeba. Škola není jen o učení, ale i o dalších dovednostech. K těm mohou rodiče dítě vést po celou dobu předškolní docházky,“ zdůrazňuje Lucie Doležalová.

Naopak si podle ní rodiče vůbec nemusí lámat hlavu s tím, jestli dítě pozná písmenka nebo jestli umí číst. „Rodičům bych neradila, aby se do toho pouštěli. Je tu nebezpečí, že dítě naučíme špatně a zbytečně ho zatěžujeme. Správná doba, kdy se má učit písmenka je v první třídě,“ říká.

Dítě u počítače

Po návratu ze školy domů by si mělo dítě podle ní alespoň chvíli odpočinout a až poté začít pracovat na domácích úkolech. Není ale ani vhodné nechávat úkoly až na pozdní večer. Pak už je dítě unavené a dělá mnohem více chyb.

Zcela zásadní je rodičovský vzor. „Velice těžko můžeme chtít po dítěti něco, co sami neděláme. Pokud matka sedí celý večer u počítače a po dítěti chce, aby si četlo, tak toho nemůže dosáhnout,“ připomíná Lucie Doležalová.

Obecně nadužívání elektroniky k zábavě podle ní dětem nic užitečného nepřináší. „Je to pasivní zábava a bere čas, který by bylo lepší strávit s kamarády. Samozřejmě pokud už máme doma gymnazistu, který se na počítači připravuje do školy, nemůžeme to tolik omezovat, ale u prvňáčka, který chce jen hrát hry, bychom to opravdu omezit měli. Myslím, že opravdu maximum je hodina strávená na počítači denně u školáka z prvního stupně, a to včetně přípravy do školy,“ radí.

Za nutné nepovažuje ani dávat malým dětem mobilní telefon. „V tomto věku dítě nechodí nikam samo, máme jasně stanoveno, kdy ho budeme vyzvedávat ze školy, tak nepotřebujeme mobil. V případě potřeby můžeme komunikovat s učitelem a nevidím důvod, proč dávat školákům na prvním stupni vlastní telefon. Trochu jiné je to u dětí, které chodí samy třeba na kroužek, ale pak bychom si měli nastavit pravidla, kdy dítě bude telefon vytahovat,“ dodává.

autoři: Andrea Poláková , Jana Urbanová
Spustit audio