Jan Fingerland: Arabské jaro po pěti letech, pokus o bilanci

17. prosinec 2015

Dej pozor na to, co si přeješ, mohlo by se ti to vyplnit, zní jedna stará moudrost. Sen o demokratické revoluci v arabském světě se začal naplňovat přesně před pěti lety.

Přinejmenším se 17. prosinec roku 2010, kdy se upálil tuniský mladík, považuje za symbolický začátek vlny protestů a případně i politických změn, které otřásly velkou částí arabského světa.

Muhammad Buazízí nedokázal snést směs chudoby a lidského ponížení, které zažíval v provinčním městě na jihu Tuniska a raději volil smrt. Podobných úmrtí bylo možné zaznamenat i před tím velké množství, ale právě jeho čin přišel v nazrálé době, kdy se stal roznětkou velkých bouří.

Spekulovalo se o tom, zda byl hlavní příčinou rostoucí počet nezaměstnaných mladých mužů, dlouhodobé sucho, nebo dorůstání nové generace. Mluvilo se o „prolomení bariéry strachu“ a vlivu sociálních médií.

Čtěte také

Tunisko tak bylo první, v němž lidové protesty vedly k pádu režimu a především útěku tamního diktátora do zahraničí. Následoval Egypt, největší arabská země, kde tamní diktátor odstoupil, ale zůstal doma, kde si odpykával trest převážně v pohodlné vězeňské nemocnici.

Je příznačné, že takzvané arabské jaro se už v prvních dvou jmenovaných případech dá i nedá označit za totožný jev. Tuniský diktátor uprchl ze země, protože se do té doby opíral o tajnou policii – armádu pro jistotu příliš neprotežoval. V klíčový okamžik se neměl o koho opřít.

Soud osvobodil bývalého prezidenta Husního Mubáraka. Jeho stoupenci verdikt oslavují.

Naopak egyptský prezident Mubárak odstoupil právě na základě tlaku armády, která ho obětovala, aby uchránila svou moc. Po intermezzu vlády Muslimského bratrstva se k moci vrátila opět armáda.

Další zemí, která byla na řadě, byla Libye, kde „revoluce“ uspěla i díky intervenci ze zahraničí. Také Kaddáfí armádu spíše oslaboval a jeho poněkud bizarní režim se spoléhal na zahraniční žoldnéře. Čtvrtý zasažený režim, ten Asadův, situaci ustál, protože v případě Sýrie už se nechtělo nikomu zasahovat. Asad se také mohl spolehnout na armádu, která tvořila páteř jeho mocenské struktury.

Čtěte také

Libyjský a syrský případ mají společnou skutečnost, že arabské jaro rozmrazilo řadu potlačených problémů, které se nyní projevily v plné síle, včetně regionálních nebo náboženských rozporů.

Pokus o změnu politických poměrů proběhl i v maličkém Bahrajnu, kde se odpor k vládě - podobně jako v Sýrii - mísil s reakcí náboženské většiny proti nadvládě náboženské menšiny. Také v Bahrajnu skončil po zásahu armády, ovšem v tomto případě saúdské, šlo tedy o jakousi bratrskou pomoc, i když saúdský král není bratrem bahrajnského vládce.

Muammar Kaddáfí na setkání Rady Evropy v roce 2004

Opomenout bychom neměli politický rozvrat v Jemenu, kde je boj za změnu politických poměrů ještě více než jinde smíšen s ostatními konflikty, jak náboženskými, tak bojem jednotlivých částí země a mocenské elity o vliv.

Až na Tunisko, které se navzdory potížím prodírá vpřed, se nedá momentálně hovořit o úspěchu – spíše naopak. Příčinou je mimo jiné malá politická zkušenost arabských společností, nedostatečná vnitrospolečenská soudržnost a nepřítomnost důležitých institucí, jako je nezávislé soudnictví a nezávislá média.

Čtěte také

Výsledný obrázek po pěti letech tedy mimo jiné ukazuje, že z více než dvaceti arabských zemí se pokus o zásadní zvrat, ať už úspěšný nebo neúspěšný, odehrál jen v menší části zemí. Jako nejstabilnější se jevily monarchie, ať už ropné, jako Saúdská Arábie nebo Omán, nebo neropné, jako Jordánsko a Maroko.

Bez revoluce se obešli tam, kde občanskou válku zažili v minulé generaci, jako byla ta v Libanonu či Alžírsku. A nebo tam, kde se bojovalo už před tím, jako v Iráku – ten by pravděpodobně sektářský rozkol syrského typu neminul, i pokud by Saddám Husaj i se syny Udajem a Kusajem nebyli svrženi po americké invazi roku 2003.

Pád Saddáma Husajna rozpoutal v Iráku náboženské násilí

Zásadní kapitolou je vzestup politického islámu, který spolu s pokusem o zavedení demokracie dostal zelenou, což se týká zejména Egypta a Tuniska a jejich odrůd Muslimského bratrstva. A ještě větší pozornost budí nástup islámského extremismu, zejména v podobě Islámského státu.

Přinejmenším ideové kořeny tohoto druhu fundamentalismu leží v Saúdské Arábii, zemi, která se pyšní svou extrémní stabilitou. Tato stálost může být však velmi dočasná, protože tamní vláda nedokáže vyrovnávat tlaky. V extrémně náboženské Saúdské Arábii tráví svůj politický exil vyhnaný tuniský sekulární diktátor ben Alí a z Rijádu je finančně podporován i staronový režim v Egyptě, který odstavil od moci Muslimské bratrstvo.

To je ale jen jeden z řady paradoxů procesu, který bolestně ukázal, že cesta k demokracii bude v arabském světě delší a zatím nikdo neví, kudy povede.

Další komentáře z dnešních Názorů a argumentů si můžete poslechnout v našem audioarchivu.

Spustit audio