Jedeme na dovolenou. Kdy jde o zájezd a v jakém případě ne? Liší se cestovní kancelář a agentura?

19. únor 2020

Jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou? Má prodejce zájezdu nárok na zvýšení ceny zájezdu nebo na změnu podmínek, před zahájením zájezdu? Kdy lze zvýšit cenu? Pokud nesouhlasím s navýšením ceny, mohu odstoupit od smlouvy? Jak je to v případě, že nemohu na zájezd nastoupit? Je vždy určena výše stornopoplatku? Na co dát při objednávce pozor? 

Odbornice na cestovní ruch Kamila Solnař v naší radioporadně na téma: Jak si právně vybrat zájezd? Co se vám vyplatí a na co dát pozor? Skryté poplatky.

Čtěte také

Před zahájením zájezdu se může změnit jeho cena i podmínky, ale v obou případech musejí být dodrženy podmínky stanovené zákonem. Cenu lze zvýšit v případech, kdy dojde k nárůstu ceny za dopravu včetně cen pohonných hmot, v mezidobí jsou zvýšeny například letištní či jiné poplatky spojené s dopravou nebo dojde ke zvýšení směnného kurzu české koruny o více než 10 procent oproti tomu, který byl použitý pro stanovení původní ceny zájezdu.

Pořadatel musí zvýšení oznámit nejpozději 21. den před zahájením zájezdu, jinak na něj nemá právo.

Změnit podmínky zájezdu je možné z důvodů vnějších okolností. V takovém případě navrhne změnu smlouvy pořadatel. Pokud s ní nebudete souhlasit, můžete od smlouvy odstoupit, k čemuž vám pořadatel musí dát alespoň pětidenní lhůtu před začátkem zájezdu.

Kdy se jedná o zájezd?

Aby se z pohledu práva jednalo o zájezd, musí být uspořádán na dobu delší než 24 hodin nebo zahrnovat přespání a alespoň dvě z následujících plnění: ubytování a dopravu či jinou službu cestovního ruchu, která není doplňkem ani jednoho z uvedených a tvoří významnou část souboru nabízených služeb.

Co znamená dovolená na míru? (ilustrační foto)

Pokud tedy vyrazíte k moři či do hor vlastním autem a na místě budete mít objednané pouze ubytování, o zájezd se jednat nebude. Jestliže však využijete od té samé společnosti také služeb delegáta a jeho doprovodného programu po tři dny z týdenní dovolené, potom už ano.

Zda se jedná o zájezd, je důležité proto, že právní úprava smlouvy o zájezdu poskytuje zákazníkovi jisté záruky, a to zejména v situaci, kdy má zájezd vady nebo kdy dojde k újmě narušením dovolené.

Cestovní kancelář kontra cestovní agentura

Na první pohled se může zdát, že mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou není žádný rozdíl. Opak je pravdou - aby někdo mohl provozovat cestovní kancelář, musí splnit podmínky a povinnosti stanové zákonem, což chrání zákazníky. Cestovní agentura oproti tomu může poskytovat služby v mnohem volnějším režimu.

Čtěte také

Zákon u cestovních kanceláří předně vyžaduje povinné pojištění pro případ úpadku. Pojištění kryje situace, v nichž cestovní kancelář není schopna z důvodu svého úpadku zajistit dopravu ze zahraničí zpátky do České republiky, pokud je doprava součástí zájezdu, nebo zákazníkovi nevrátí zálohu či cenu zájezdu v případě, kdy se vůbec nekonal.

Z pojištění se také vrací poměrná část peněz, pokud je zájezd z důvodu krachu kanceláře zkrácen. Před uzavřením smlouvy je cestovní kancelář povinna na žádost zákazníka předložit k nahlédnutí doklad o pojištění. Po uzavření smlouvy jej musí cestovní kancelář přiložit k potvrzení o zájezdu nebo rovnou ke smlouvě.

Kamila Solnař ve studiu Českého rozhlasu Hradec Králové

Další rozdíl je v tom, že k provozování cestovní kanceláře je nutné mít koncesi od ministerstva pro místní rozvoj, zatímco cestovní agentuře stačí k podnikání pouze ohlášení volné živnosti.

Čtěte také

Cestovní agentura proto nesmí sestavovat a svým jménem prodávat spotřebitelům zájezdy, avšak může nabízet jednotlivé služby cestovního ruchu (letenky, jízdenky, rezervace hotelů či kempů, zajišťování vstupenek na různé akce). Agentury také často zprostředkovávají, tedy přeprodávají, zájezdy cestovních kanceláří.

Je tedy zapotřebí dát si pozor na to, od koho zájezd či jednotlivé služby cestovního ruchu kupujete.

Potvrzení o zájezdu doporučujeme si uschovat, a to nejen proto, abyste věděli kam a kdy se dostavit a co od zájezdu čekat, ale také pro případ, že by byl zájezd v rozporu s tím, co bylo slibováno, takže byste jej museli reklamovat.

Nejpozději sedm dnů před zahájením zájezdu se informace ještě upřesňují, a je-li to potřeba, dodává se také letenka nebo poukaz k ubytování či stravování.

Celou radioporadnu s Kamilou Solnař si můžete poslechnout v našem audio-archivu:

autoři: Blanka Malá , baj
Spustit audio

Související