Katelyn Bouska: Kompletní klavírní dílo Miloslava Ištvana

12. září 2019

Nahrávka americké klavíristky, působí na fakultě teoretických studií Curtis Institute of Music ve Filadelfii. Poslechněte si recenzi Milana Bátora.

(…) Nahrávka byla pořízena v hudebním studiu Divadla na Orlí v Brně. Tuto destinaci si Katelyn Bouska vybrala zcela záměrně, protože chtěla nahrávat v městě, kde Miloslav Ištvan (1928–1990) žil a tvořil. (…) Bouska svou interpretací Ištvana prokázala velkou dávku fantazie a vlastního názoru. Její interpretace je živelná, flexibilní a poutá sugestivní agogikou i bohatou dynamickou škálou. Instinktivně dokáže utvářet úhozovou paletu a ukazuje pochopení pro interpretační výklad Ištvanovy osobité kompoziční techniky montáže. Ta je dobře patrná z některých skladeb alba, zejména z psychologicky prokreslené Odyssey lidického dítěte, která je Ištvanovou hlubokou reakcí na tragickou událost z českých dějin. O patnáct let později v roce 1978 dokončil Ištvan svou třetí klavírní sonátu, která je jeho nejzralejším klavírním opusem. Technikou montáže zde skladatel dospěl k osobité fúzi, v níž na několika místech zřetelně slyšíme i inspiraci popovým žánrem, který Ištvana rovněž zajímal. Bouska přistoupila ke svému druhému sólovému albu s velkou zodpovědností. Ištvanovo klavírní dílo v jejím sugestivním a citlivém podání rozhodně nepatří minulosti, má ryzí muzikantskou šťavnatost a slučuje emotivní a intelektuální stránku ve velmi šťastném poměru. (…)

Více informací k nahrávce naleznete zde.

autor: Daniel Jäger
Spustit audio