Každé dítě se může rozvíjet, i když je podprůměrné nebo má trauma, věří pedagožka Križková
„Důležitá je blízkost osoby, která pomůže dítěti zprostředkovat svět kolem. Pomůže mu učit se, rozvíjet se, vnímat, jak se zpracovávají informace,“ popisuje pedagožka Zuzana Križková Feuersteinovu metodu, s níž pomáhá dětem.
Čtěte také
„Reuven Feuerstein byl izraelský klinický a vývojový psycholog, který se snažil po válce pomáhat dětem, které trpěly ztrátou rodičů, holocaustem. Byly to fatální důsledky: děti nebyly schopné se učit. Ale on říkal, že není možné, aby byla postižená celá generace,“ popisuje vznik metody Križková.
„Ukázalo se, že když se s dětmi učí individuálně, tak toho dokážou více, než když jsou na úkol samotné. Feuerstein se odmítl smířit s tím, že nějaké děti by byly podprůměrné. Věřil, že je možné udělat ve strukturách mozku změnu, aby děti mohly chodit do školy, vzdělávat se,“ pokračuje pedagožka.
To měl podle ní izraelský psycholog společné s Janem Amosem Komenským. „Víru v to, že každé dítě se může posouvat. Že proces učení se může přizpůsobit dítěti,“ dodává Križková.
Co všechno může metoda pomoci dětem překonat? Poslechněte si celé Hovory.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.