Konec stavědel v Česku. To v Karlštejně nahradí moderní zabezpečovací systém už v létě

15. únor 2024

Možná už jste si někdy při jízdě vlakem všimli malých domečků na okraji nádraží. Jsou to takzvaná stavědla. Nepřetržitě v nich musí být signalista, který ovládá výhybky ve stanici a vytváří tak cestu pro přijíždějící vlaky. Funkčních stavědel v Česku ubývá. Správa železnic je nahrazuje modernějším elektronickým zabezpečovacím zařízením. Brzy to tak bude třeba v Karlštejně, kde natáčela reportérka Natalie Máchová.

„První stavědlo, vlak 8826 ze stanice Třebaně na pátou kolej. První stavědlo rozumí... Podle tabulky nastavíme výhybky na pátou kolej. Zkontrolujeme si, že všechny vešly do krajní polohy, že jsou správně přestavený,“ přijímá signalista Jan Sklenář hlášení o příjezdu vlaku a popisuje část své práce, nutné k bezpečnému projetí soupravy.

„Rozsvítíme na návěstidle návěst, aby vlak mohl vjet. A obsluhuji závory, protože i ty jsou součástí mého obvodu,“ doplňuje Sklenář.

Stavědlo Karlštejn

Telefony drnčí jeden za druhým, Jan Sklenář se ani na chvíli nezastaví. Hektičtější práci teď má i kvůli aktuální výluce na části tratě. Když ale právě kolem stavidla projíždí vlak, tak si najde čas, aby mu zamával. Sledovat projíždějící vlak totiž také patří k jeho povinostem. „Každý zaměstnanec zúčastněný na přípravě vlakové cesty musí sledovat jeho jízdu,“ vysvětluje.

Sám začínal jako signalista už v osmnácti letech a práce ho pořád moc baví, i když má dlouhé směny. „Stavědla mají nepřetržitý provoz, takže signalisti a výpravčí tady na trati Beroun Praha slouží v nepřetržitém provozu ve dvanáctihodinových směnách,“ vysvětluje Jan Bret, přednosta provozního obvodu pro Beroun.

Stavědlo Karlštejn

V Karlštejně stavědlo skončí v létě

V Karlštejně jsou stavědla dvě. V létě je ale nahradí v rámci modernizaci tratě nový systém.„Stavědla budou postupně nahrazena elektronickým zabezpečovacím zařízením, které práci signalistů nahradí jak z hlediska kontroly vlakových cest, tak z hlediska obsluhy výhybek,“ uvádí Bret.

Na nádražích po celém Česku zbývá posledních zhruba 220 funkčních stavědel.

Bude nový systém, který nahradí signalisty bezpečnější? Nejen to si můžete poslechnout v reportáži Natalie Máchové.

autoři: Natalie Máchová , JMys
Spustit audio