Která dramata získají cenu Prix Bohemia Radio? Rozhodne pětice odborníků

26. září 2022

Režiséři, skladatel, dramaturgyně, vítězové prestižních cen za rozhlasové projekty. O tom, která dramata si odnesou ocenění Prix Bohemia Radio, rozhodne pětičlenná odborná porota složená z tuzemských a zahraničních odborníků.

Adam Hanuljak

O osudu přihlášených dramat tak rozhodne například Adam Hanuljak, vystudovaný režisér dokumentárního filmu na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě a srovnávací religionistiky na Filozofické fakultě UK v Bratislavě. Věnuje se dokumentárnímu filmu se zaměřením na sociální menšiny, umění a aktivismus, divadelním projekcím a vede workshopy pro děti, mládež, seniory a menšiny zaměřené na výrobu minutových videofilmů. V současné době režíruje rozhlasové hry a je autorem hudebně-poetického pořadu Fúze múz pro Slovenský rozhlas. Mezi jeho rozhlasové hry oceněné na Festivalu rozhlasových her patří například Jmenuji se Maria a Hřích otce Marcela. Oceněný je jeho  celovečerní dokument, který získal hlavní cenu Cinematik.doc: Případ Kalmus.

Bernard Clarke

V odborné porotě zasedne také Bernard Clarke, který je oceňovaným rozhlasovým hlasatelem irské stanice RTÉ lyric fm, pro kterou získal řadu domácích i mezinárodních ocenění za nejrůznější témata, jako je nová hudba (šest ocenění na irských IMRO/PPI Awards, z toho pět po sobě), zvukové umění (dvě na New York Festivals), anebo pořady a dokumenty o Patricku Kavanaghovi (Celtic Media Awards za nejlepší dokument), Brianu Enovi, Glennu Gouldovi, The Doors a Jimim Hendrixovi. Byl členem mnoha odborných porot, v roce 2019 vedl porotu na Prix Marulic pro HRT v Chorvatsku (s Jankem Hanushevskym); v roce 2020 vedl porotu na Grand Prix Nova v Bukurešti.

Za svou vlastní činnost v Radio Art se stal finalistou Prix Italia (dvakrát); Prix Europa (dvakrát); Phonurgia Nova Paris (dvakrát); Grand Prix Radio Drama Awards (Bukurešť); Radio Drama Prix Marulic shorts; EBU Ars Acustica Prix Palma; a BBC Audio Drama Awards (tři finálové výběry pro rok 2018).

Čtěte také

Získal cenu za nejlepší audio na Mezinárodním audio festivalu Black&White (postupně v Portu v letech 2014 a 2015), Grand Prix na 26. ročníku mezinárodního festivalu URTI Radio Grand Prix (Turín) 2014, zlato za nejlepší rozhlasové drama Prix Marulic (2017 drama "Terrible Beauty" a také 2021 Short Forms "Correspondences"), stříbro Grand Prix Radio Drama Awards (Bukurešť) 2018, bronz Grand Prix Radio Drama Awards (Bukurešť) 2021 a zlato na mezinárodní soutěži 60 Secondes Radio (2018).

Mezi jeho zájmy patří zvuk, zvuk a zvuk.

O vítězích 38. ročníku festivalu Prix Bohemia Radio rozhodne 21 členů poroty. V dokumentární, dramatické, reportážní i podcast kategorii zasedne v porotě několik profesionálních osobností z tuzemského a zahraničního rozhlasového prostředí, které rozhodnou, jaká díla se dostanou do hlavní soutěže.

Třetí místo v porotě bude patřit dlouholetému členu orchestru Opery Národního divadla v Praze. MgA. Hanuš Axmann je klarinetista a saxofonista, hráč v orchestru, improvizátor a pedagog. Vystudoval hru na klarinet na Pražské konzervatoři a brněnské Janáčkově Akademii Múzických umění. Vyučuje hru na klarinet na Konzervatoři Teplice. Soustavně se věnuje provozování soudobé a moderní hudby a improvizaci. Věnuje se kompozici a úpravě scénické hudby a hudby k mluvenému slovu.

Je autorem scénické hudby k inscenaci Krum aneb Nesnesitelné svatby ve Vinohradském divadle a hudby k rozhlasovým hrám Obchod na korze a Tramvaj do stanice Touha nahrané v Českém rozhlase. 

Natálie Preslová

Jedinou ženou v porotě kategorie drama bude dramaturgyně Natálie Preslová. Absolventka Divadelní vědy na FF UK. Spolu s Jankem Lesákem tvoří umělecké vedení Divadla NoD. Jako dramaturgyně a spoluautorka scénářů pravidelně spolupracuje s Malým divadlem v Českých Budějovicích, dále pracovala se Západočeským divadlem v Chebu, Slezským divadlem v Opavě, Divadlem Alfa v Plzni a kladenským Divadlem Lampion.

Založila festival francouzského divadla Sněz tu žábu a věnuje se překladu dramatického textu z francouzštiny. Její překlady uvedl mj. Český rozhlas (C.
Zambon: Můj bratr, má princezna, F. Barat: Krásný mladý obludy) nebo Východočeské divadlo v Pardubicích (F. Sonntag: George Kaplan).

Ondřej Štefaňák

Čtveřici porotců doplní Ondřej Štefaňák, absolvent oboru činoherní režie na Divadelní fakultě AMU. Již za studia působil jako asistent režisérky Kamily Polívkové v pražském Studiu Hrdinů. Během studia také absolvoval stáž ve vídeňském Volkstheater pod vedením režiséra Dušana D. Pařízka a jako asistent režie také dvakrát pracoval v Berlíně. Poprvé s režisérem Robertem Borgmannem v Berliner Ensemble a podruhé s režisérem Arminem Petrasem v Deutsches Theater. Jeho divadelním debutem byla autorská inscenace Lonely Horny Only v A studiu Rubín. V Divadle X10 režíroval dvě inscenace inspirované expresionismem: Zmrzačení a Otcovrah. V roce 2019 obdržel Poctu festivalu …příští vlna/next wave… za Objev roku. Na počátku roku 2020 se stal kmenovým režisérem Divadla X10, na začátku sezony 2020/2021 byl jmenován uměleckým šéfem činohry X10, kde uvedl ambiciózní inscenaci Úspěch, jež byla prvním dílem Feuchtwangerovy trilogie Čekárna. Inscenoval mimo jiné novelu oceněnou Magnesií Literou Láska v době globálních klimatických změn v pražském MeetFactory. Spolupracuje také s Klicperovým divadlem v Hradci Králové nebo s Českým rozhlasem. Patří mezi nejvýraznější osobnosti mladé divadelní režie.

Spustit audio