Masopustní masky, Halleyova kometa a kožich z nutrie. Erben, Sny a Handa Gote

8. prosinec 2015

Soubor Handa Gote je známý svým experimentálním přístupem k divadlu, založeným na výzkumu divadelní řeči, zvukového i světelného designu. Ve svém nejnovějším projektu nazvaném Erben: Sny vycházeli nejen ze snů Karla Jaromíra Erbena, ale také z českých a slovenských lidových tradic a zvyků.

Členové souboru Handa Gote se inspirují vědou a technikou, jejich dramaturgie je velmi nekonvenční a do svých autorských představení začleňují i nedivadelní prvky. „Na počátku byla kniha Karla Jaromíra Erbena se záznamy asi tří jeho snů. On sám se nesnažil v tom najít nějaký podtext, pro nás to byl bod, z něhož jsme vyšli, to byl začátek,“ říká Tomáš Procházka, jeden z herců, hudebníků a tvůrců skupiny Handa Gote.

Mizející postavy a inspirace folkloremPostavy, které se v představení objevují, pocházejí z Erbenových snů, a jak už to tak ve snech bývá, nemají jasné kontury a jsou zcela nevyzpytatelné: „Ty postavy se chovají celkem svobodně, protože jsou ze snů, takže se zjeví a vzápětí zmizí a nikdo neví, proč se chovají právě takhle. My jsme je vtáhli do představení, ale zároveň se k nim chováme stejně svobodně, jako ony samy. Dál je tam jistá rodinná linie, ale inspirujeme se třeba také v českém lidovém divadle nebo ve slovenském folkloru.“

03526944.jpeg

Masopustní masky a kožich z nutrieČlenové skupiny Handa Gote se vyznačují tím, že dokážou téměř cokoli proměnit v originální hudební nástroj nebo podivuhodnou rekvizitu či masku. Kromě lidových zvyků byly inspiračním zdrojem také Máchovy deníky a další texty, které vznikly přibližně ve stejné době jako Erbenovy Sny: „Ta kniha byla napsaná v roce 1835, kdy byla vidět Halleyova kometa, to je další inspirace. Splétají se tam obrazy, které mají potenciál příběhu, ale ty příběhy samotné už si musí divák pospojovat sám.“

Spustit audio