Masopustní masky, Halleyova kometa a kožich z nutrie. Erben, Sny a Handa Gote
Soubor Handa Gote je známý svým experimentálním přístupem k divadlu, založeným na výzkumu divadelní řeči, zvukového i světelného designu. Ve svém nejnovějším projektu nazvaném Erben: Sny vycházeli nejen ze snů Karla Jaromíra Erbena, ale také z českých a slovenských lidových tradic a zvyků.
Členové souboru Handa Gote se inspirují vědou a technikou, jejich dramaturgie je velmi nekonvenční a do svých autorských představení začleňují i nedivadelní prvky. „Na počátku byla kniha Karla Jaromíra Erbena se záznamy asi tří jeho snů. On sám se nesnažil v tom najít nějaký podtext, pro nás to byl bod, z něhož jsme vyšli, to byl začátek,“ říká Tomáš Procházka, jeden z herců, hudebníků a tvůrců skupiny Handa Gote.
Mizející postavy a inspirace folkloremPostavy, které se v představení objevují, pocházejí z Erbenových snů, a jak už to tak ve snech bývá, nemají jasné kontury a jsou zcela nevyzpytatelné: „Ty postavy se chovají celkem svobodně, protože jsou ze snů, takže se zjeví a vzápětí zmizí a nikdo neví, proč se chovají právě takhle. My jsme je vtáhli do představení, ale zároveň se k nim chováme stejně svobodně, jako ony samy. Dál je tam jistá rodinná linie, ale inspirujeme se třeba také v českém lidovém divadle nebo ve slovenském folkloru.“
Masopustní masky a kožich z nutrieČlenové skupiny Handa Gote se vyznačují tím, že dokážou téměř cokoli proměnit v originální hudební nástroj nebo podivuhodnou rekvizitu či masku. Kromě lidových zvyků byly inspiračním zdrojem také Máchovy deníky a další texty, které vznikly přibližně ve stejné době jako Erbenovy Sny: „Ta kniha byla napsaná v roce 1835, kdy byla vidět Halleyova kometa, to je další inspirace. Splétají se tam obrazy, které mají potenciál příběhu, ale ty příběhy samotné už si musí divák pospojovat sám.“