Na jindřichohradecké úzkokolejce už přes měsíc jezdí jen minimum vlaků

4. březen 2019 12:08

Po kolejích jindřichohradecké úzkokolejky jezdí už více než měsíc minimum vlaků. Většinu spojů nahrazuje společnost Jindřichohradecké místní dráhy autobusy. Důvodem jsou poškozené vozy i jejich problematické opravy.

Od začátku roku zaznamenal provozovatel úzkokolejky čtyři mimořádné události, při kterých se vlaky poškodily. Většinu způsobilo počasí. „Jedna z těch mimořádných událostí byla způsobena lidským faktorem, ale to se prostě stává,“ dodal ředitel společnosti Jindřichohradecké místní dráhy Boris Čajánek.

Opravit poškozené vozy podle něj není možné ze dne na den. Provozovateli se kvůli specifickému provozu nepodařilo zajistit ani náhradní vozy. „Tím, že je to úzkokolejná dráha, tak nemáme takové možnosti, abychom si tu techniku půjčili někde jinde,“ připomněl Boris Čajánek.

Jihočeský kraj společně s Krajem Vysočina v minulosti připravily krizový scénář, podle kterého byly připravené v případě finančních problémů provozovatele úzkokolejky nasadit místo vlaků autobusy.

Scénář je sice stále připravený, ale kraje nyní o jeho využití neuvažují. „V tuto chvíli je dopravní obslužnost zajištěna, a to je pro nás i cestující podstatné,“ řekla mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Podobně se k měsíc trvající výluce staví i Jihočeši. Kraj ji považuje za provizorní řešení. „Z hlediska smlouvy se nejedná o její porušení, pokud nám dopravce nahlásí změny předem. V připravované smlouvě bude situace ošetřena lépe než v původní,“ vysvětlil Martin Stach, odborný referent pro železniční dopravu společnosti Jikord, která dopravu v Jihočeském kraji koordinuje.

Policisté prověřují podivný nákup lokomotivy a vozu pro úzkokolejku

Jindřichohradecká úzkokolejka

Jindřichohradecké místní dráhy musí na policii vysvětlovat podivný nákup parní lokomotivy přezdívané Polka a motorového vozu M27. Na Vrchní státní zastupitelství v Praze se obrátil Janusz Gierucki z Polska, který tvrdí, že stroje jsou jeho.

Ředitel Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek tvrdí, že poškozené vozy se daří postupně opravovat a počty výluk budou na úzkokolejce na jaře klesat. „První vozidla by se měla vrátit do provozu už tento týden a další po ukončení jednání s pojišťovnami a dodavateli. Odhaduji, že v průběhu měsíce března už by se procento výluk mělo snížit,“ dodal.

S Jihočeským krajem také Jindřichohradecké místní dráhy začínají jednat o modernizaci vlaků pro úzkokolejku.

S Krajem Vysočina bude provozovatel o modernizaci vozů také vyjednávat. Nejdřív ale chce dořešit úhrady za využívání dopravní cesty, které Kraj Vysočina odmítá platit.

Spustit audio

Související