Na jindřichohradecké úzkokolejce už přes měsíc jezdí jen minimum vlaků
Po kolejích jindřichohradecké úzkokolejky jezdí už více než měsíc minimum vlaků. Většinu spojů nahrazuje společnost Jindřichohradecké místní dráhy autobusy. Důvodem jsou poškozené vozy i jejich problematické opravy.
Od začátku roku zaznamenal provozovatel úzkokolejky čtyři mimořádné události, při kterých se vlaky poškodily. Většinu způsobilo počasí. „Jedna z těch mimořádných událostí byla způsobena lidským faktorem, ale to se prostě stává,“ dodal ředitel společnosti Jindřichohradecké místní dráhy Boris Čajánek.
Opravit poškozené vozy podle něj není možné ze dne na den. Provozovateli se kvůli specifickému provozu nepodařilo zajistit ani náhradní vozy. „Tím, že je to úzkokolejná dráha, tak nemáme takové možnosti, abychom si tu techniku půjčili někde jinde,“ připomněl Boris Čajánek.
Jihočeský kraj společně s Krajem Vysočina v minulosti připravily krizový scénář, podle kterého byly připravené v případě finančních problémů provozovatele úzkokolejky nasadit místo vlaků autobusy.
Scénář je sice stále připravený, ale kraje nyní o jeho využití neuvažují. „V tuto chvíli je dopravní obslužnost zajištěna, a to je pro nás i cestující podstatné,“ řekla mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.
Podobně se k měsíc trvající výluce staví i Jihočeši. Kraj ji považuje za provizorní řešení. „Z hlediska smlouvy se nejedná o její porušení, pokud nám dopravce nahlásí změny předem. V připravované smlouvě bude situace ošetřena lépe než v původní,“ vysvětlil Martin Stach, odborný referent pro železniční dopravu společnosti Jikord, která dopravu v Jihočeském kraji koordinuje.
Policisté prověřují podivný nákup lokomotivy a vozu pro úzkokolejku
Jindřichohradecké místní dráhy musí na policii vysvětlovat podivný nákup parní lokomotivy přezdívané Polka a motorového vozu M27. Na Vrchní státní zastupitelství v Praze se obrátil Janusz Gierucki z Polska, který tvrdí, že stroje jsou jeho.
Ředitel Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek tvrdí, že poškozené vozy se daří postupně opravovat a počty výluk budou na úzkokolejce na jaře klesat. „První vozidla by se měla vrátit do provozu už tento týden a další po ukončení jednání s pojišťovnami a dodavateli. Odhaduji, že v průběhu měsíce března už by se procento výluk mělo snížit,“ dodal.
S Jihočeským krajem také Jindřichohradecké místní dráhy začínají jednat o modernizaci vlaků pro úzkokolejku.
S Krajem Vysočina bude provozovatel o modernizaci vozů také vyjednávat. Nejdřív ale chce dořešit úhrady za využívání dopravní cesty, které Kraj Vysočina odmítá platit.
Související
-
Na úzkokolejku ráno vlaky nevyjely, provozovatel neměl osvědčení
Na vlaky v úterý ráno marně čekali cestující v Nové Bystřici, Nové Včelnici nebo Obratani. Jindřichohradecké místní dráhy, které provozují úzkokolejku, je musely na...
-
Poláci chtějí vrátit parní lokomotivu zvanou Polka, která...
Nákup parní lokomotivy přezdívané Polka pro Jindřichohradecké místní dráhy prošetřují policisté z oddělení hospodářské kriminality.
-
Strojvedoucí na úzkokolejce už nebudou muset hledat signál...
Provoz na úzkorozchodné trati z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně bude bezpečnější. Společnost Jindřichohradecké místní dráhy s pomocí Státního fondu d...
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Za elektrické sítě poplatek jako za Netflix či telefon, chtějí distributoři. Nespravedlivé, říká ERÚ
-
Zklidnění se nekoná, čeká Slovensko eskalace? Vládu držel pohromadě Fico, koalice teď mluví mnoha hlasy
-
Průměrný věk odborných lékařů nepřestává stoupat. Dvě pětiny pediatrů už by mohly do důchodu
-
‚Ústavní soud to vyřešil za mě.‘ Trans lidé našli zastání, další na řadě je vláda