Naše divadlo nemá v zahraničí dobrou pověst, konstatuje umělecký šéf činohry Národního divadla Špinar

28. srpen 2019

Divadelní režisér a umělecký ředitel Činohry Národního divadla Daniel Špinar získal prestižní post ve výběrovém řízení už v roce 2014., a to s koncepcí Nová krev. Svým přístupem a pohledem na tradiční kamenné divadlo vzbudil ambivalentní reakce.

Čtěte také

Díky razantním změnám jako bylo omlazení souboru, „vyhazovu“ starší generace herců nebo výměně repertoáru, si vysloužil přezdívku „arogantní mladíček“.

„Každý, kdo nastoupí, chce posunout program a má nějakou vizi, se na to musí připravit. Je to normální,“ komentuje své začátky ve funkci.

Staré vs. moderní

„Chceme s činohrou trošku směřovat do ciziny. Obecně si myslím, že české divadlo nemá v zahraničí dobrou pověst. Nikdo o něm nic moc neví. Prahu berou jako muzeální výkladní skříň a nečekají nic moderního. A to bych chtěl změnit,“ říká Špinar, který je právě v polovině svého funkčního období.

Poslechněte si celý rozhovor Barbory Tachecí. Daniel Špinar mimo jiné vysvětlí, jak složité bylo zrušit „fosilii, která vydělává“, jak nazval představení Sluha dvou pánů (s Miroslavem Donutilem v hlavní roli).

autoři: Barbora Tachecí , Kateřina Tesařová

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.