Nová alba, o kterých ještě uslyšíte – leden 2024

Pořad Hudba ze zapadlých vesnic vám každý měsíc přináší novinky ze scény world music a folku. V lednovém vydání uslyšíte portugalskou zpěvačku Linu, brazilskou skupinu Bixiga 70 a velšsko-jamajskou reggae zpěvačku Aleighciu Scott.

Portugalskou fado zpěvačku Linu z tohoto pořadu velmi dobře znáte. Stejně tak Rodrigo Cuevase z Asturie. Sešli se ve skladbě O Que Temo E O Que Desejo neboli Čeho se bojím a po čem toužím. Vypráví v ní o touze, smrti a životě, které spolu podle nich spolu úzce souvisí. Najdeme ji na novém albu nazvaném Fado Camões, protože se Lina rozhodla převést do formy písní fado poezii velkého portugalského básníka Luíse de Camões z 16. století. Aby těch překvapení nebylo málo, dodejme, že produkčně se alba ujal britský kytarista Justin Adams, známý ze spolupráce s Robertem Plantem nebo tuarežskou skupinou Tinariwen.

Na listopadovém festivalu Le Guess Who? v nizozemském Utrechtu jsme na brazilské kapele Bixiga 70 mohli oči nechat. A když se dechaři srocovali okolo perkusistky Valentiny Facury a jako uragán se ji snažili odfouknout, málem jsme se o ni báli. Nad nimi do toho neuvěřitelně řezala jedna z nejlepších brazilských bubenic Simone Sou, pod ní s kytarou tančil Cristiano Scabello a u kláves se hadovitě svíjel Pedro Regada. V těch chvílích abyste měli deset očí, protože tyhle orgie z druhu nezřízených bakchanálií nešlo jedním pohledem stíhat. Bixiga 70 ze São Paulo je opravdu ve famózní koncertní formě a jak jistě mnozí z vás pochopili, na novém albu Vapor prošla zásadními změnami. Ženy do instrumentální kapely totiž nikdy nepatřily: tuhle nezastavitelnou mašinu vždy řídili muži.

„Vapor není pouze další album v řadě, od těch minulých se naprosto liší. Jedná se o reset a znovuzaložení skupiny,“ vysvětlil nenadálé změny saxofonista Cuca Ferreira. Katastrofální následky covidu, šílená vláda prezidenta Bolsonara a nemožnost koncertovat mnoho členů kapely existující od roku 2010 donutily k odchodu a někteří dokonce zemřeli. Zbývající se ocitli na dně: osobním i finančním. Přesto z těžké krize vyšli jako vítězové a Bixigu 70 už odteď nelze považovat za výhradní milovnici afrobeatu jako předtím.

Příchod Pedra Regadu pocházejícího ze severovýchodu Brazílie, hrajícího tedy úplně jinak, než je v São Paulo běžné, totiž nově zdůraznil pestrý zvuk kláves. Obě perkusistky zase zesílily tlak na funky groove a nad skladbami alba Vapor jakoby vyšlo melodické slunce. „Posloucháme jazzový rokenrol, vytesaný ze žuly a okořeněných soulem, sambou a ska,“ dočteme se v jedné z mnoha nadšených recenzí. A jak hodně se trefila, poznají návštěvníci festivalu Colours of Ostrava, kde Bixiga 70 vystoupí.

Spustit audio