O'Hooley & Tidow: Ódy na všechny krásné věci

Na novém albu Cloudheads se britsko-irské folkové ženské duo O'Hooley & Tidow znovu setkalo s herečkou Suranne Jones, zahrálo si na klavír Annie Lennox a vzdalo poctu Polly Nichols, první z obětí Jacka Rozparovače.

Ještě předtím se ale dozvíme, že většina skladeb zkoumá, jak věřit mysli, která funguje jinak. Zpívající klavíristce Belindě O’Hooley a její manželce, zpěvačce Heidi Tidow, totiž po narození syna Flynna v roce 2019 lékaři diagnostikovali formu autismu. Ač to zní divně, láskyplnější potvrzení toho, že k sobě vlastně cestu najít musely, prý hledat nemusíme. „Možná si myslíš, že jsem tě pochopil, ale já mám přitom hlavu v oblacích a občas žiju na jiné planetě. Je těžké vydávat se za jednoho z vás, když všichni mluví v hádankách. Potřebuji víc času,“ zpívají  v duetu v hluboce osobní a reflexivní skladbě Cloudheads, jednomu z vrcholu alba. A klavírní instrumentálku Finacre Ryan věnovaly irskému neverbálnímu autistovi, který do třinácti let neměl možnost komunikovat ani s rodinou a přesto později, s pomocí speciální metody odmaturoval s vyznamenáním a napsal knihu Speechless.

Sláva někdy může přijít z nečekaného směru a na vlastní kůži to poznaly také Belinda s Heidi. Když úspěšná televizní scénáristka Sally Wainwright uslyšela jejich starší skladbu Gentleman Jack, natolik se jí zalíbila, že prosadila, aby se tak jmenoval její nový a nakonec nesmírně úspěšný seriál o lesbické statkářce z 19. století Anně Listerové. Hlavní roli v něm naprosto báječně ztvárnila Suranne Jones, se kterou se folkařky natolik skamarádily, že ji na album přizvaly k nazpívání písně The Ballad Of Anne And Ann coby připomínce uzavření prvního lesbického manželství v dějinách Velké Británie. Anna Listerová se totiž na Velikonoční pondělí roku 1834 potají provdala za Ann Walkerovou.

Intimně laděné skladby se noří do klavírních aranží prosvícených nástroji hostujících přátel. Chimneys Moors & Me – ódu na údajně brutální krásu přírodního parku South Pennines ležící v jejich rodném Yorkshiru – povznesla třeba křídlovka Jude Abbott ze skupiny Chumbawamba. A když na jedné procházce se synem Belinda s Heidi potkali souseda venčícího před smrtí svého milovaného psa, po návratu domů napsaly dojemnou skladbu Matthew And Ted, ze které jim symfonii na lásku pomohly vytvořit  britské kytaristky Michele Stoddart a Katie Spencer.

Klavíristka Belinda O'Hooley se zpěvačkou Heidi Tidow mezi britskými folkaři všech generací budí dlouho údiv už tím, že zůstávají samy sebou a bez ústupků dělají to, co umí nejlépe. A když je kdysi Robin Denselow v Guardianu přirovnal k Simonu & Garfunkelovi a sestrám McGarriglovým, nevyzdvihl tím  pouze vokální harmonii životních partnerek, byl už tehdy přesvědčený, že snesou srovnání i jako nebývale silné autorky písní. Nepochyboval o tom ani reverend Dr. Alison Joyce z londýnského Kostela svaté nevěsty, který si u nich objednal vzpomínkovou píseň o Polly Nichols, první z obětí Jacka Rozparovače, která se narodila nedaleko od kostela, kde byla navíc provdána. Truchlivost skladby podtrhuje nejen disharmonický klavír s violoncellem a klavírem, ale především strašidelné housle Anny Esslemont.

Většinu skladeb alba nahrála dvojice v londýnském studiu, u nabídky rozeznít klavír Annie Lennox z raných dob skupiny Eurythmics, údajně nástroj s jedinečným zvukem, který  v mládí tak rády obě poslouchaly, ale nezaváhaly a vydaly se do Halifaxu. Belinda si tak mohla splnit svůj velký sen.

Spustit audio