Parní lokomotivy v Lužné se probouzejí do opožděné sezóny. Zájemce svezou po širokém okolí

28. květen 2020

Deset parních lokomotiv a řadu elektrických i motorových mohou obdivovat návštěvníci Lužné u Rakovníka, kde mají České dráhy své železniční muzeum. Muzeum je co do počtu provozuschopných parních mašin v České republice unikát – kromě strojů si tam navíc můžete prohlédnout dobové dokumenty, návěstidla nebo svítilny. 

Vedoucí Centra historických vozidel ČD Josef Vendolský upozorňuje, že ještě před „párou“ existovala koněspřežná železnice. „Ta první u nás vedla z Linze do Českých Budějovic a sloužila hlavně pro přepravu soli. Tehdy se ještě nedá říct, že jezdila po kolejích. Byly to spíš dřevěné trámy. Po nich jezdily dostavníky, které měly železniční kola a táhly je koně.“ Největšího rozvoje se dočkala železnice na přelomu 19. a 20. století, kdy vznikaly hlavně regionální lokálky, které často stavěly i soukromé společnosti. Tak jako tak, vznik železnice znamenal obrovský pokrok, který dal možnost lidem cestovat.

Parní lokomotivy v Lužné u Rakovníka

Jedním z exponátů v Lužné je parní lokomotiva Heligon z roku 1906. Jde zároveň o nejstarší provozuschopnou mašinu v muzeu. Pečuje o ni, stejně jako o další historické stroje z expozice, parta dobrovolníků. Heligon o víkendu často vyjíždí a táhne vagony plné turistů.

Na kolejích v muzeu stojí také salonní vůz Tomáše Garrigua Masaryka z roku 1930. Prezident ho dostal k 80. narozeninám. Masaryk jej využíval při svých cestách po Evropě, vrátil se s ním také Edvard Beneš v roce 1945 do Prahy. Výzdobu vozu navrhl architekt Josef Jonáš. Návštěvníci ho mohou obdivovat pouze z vnějšku.

Letošní sezónu, jako v dalších muzeích, zdržela pandemie koronaviru – teď už ale skupiny dobrovolníků, kteří pečují o staré stroje, mohou opět o víkendech své lokomotivy provětrat a ukázat zájemcům.

O víkendu 30. a 31. května se návštěvníci mohou svézt z Lužné historickým vlakem do Rakovníka a zpět.
Aktuální program naleznete na www.cdnostalgie.cz.

Spustit audio