Po roce jsme všichni unavení, říká učitel o distanční výuce. Některým žákům ale tento typ učení vyhovuje

18. květen 2021

Školství a výuka už asi nikdy nebudou takové, jako byly v dobách obecných škol, ale především v době před současnou pandemií koronaviru. Změna vtrhla do výuky stejně razantně jako legendární filmový učitel Igor Hnízdo.

Přesně před 14 měsíci natočil redaktor Zdeněk Zajíček reportáž o něčem, co bylo tehdy naprosto nové – online vyučování, pro které se později vžil název distanční výuka.

Hlavními aktéry reportáže byli studenti českobudějovického gymnázia Česká Eliška Pavlíčková a Marek Maňásek a jejich učitel informatiky Miroslav Kotlas. Reportáž vznikla po vzoru online výuky, hlavní aktéři se osobně nepotkali.

Po více než roce se redaktor s Miroslavem Kotlasem mohl konečně potkat osobně. A vzniklo pokračování i s těmi samými studenty.

„Já si myslím, že po tom roce jsme už z toho všichni unavení,“ naznačuje Miroslav Kotlas. Dodává ale, že distanční způsob výuky je možné plně využít na kratší dobu, například v době maturitních zkoušek pro studenty, kterých se v tu chvíli maturity netýkají.

Online výuka byla a je výzvou a digitalizace a zkušenosti, které do školství poslední rok přinesl, by se do něj jinak dostávaly možná i několik let. Takto přišla nutnost výuky naráz a znenadání. A jsou studenti, kterým naprosto vyhovuje. To se týká hlavně středních a vysokých škol.

Jak viděli situaci studenti gymnázia Eliška Pavlíčková a Marek Maňásek před čtrnácti měsíci a jak ji vidí dnes? Tenkrát se dalo čekat, že budou nadšeni, ale po dotazu, jestli by se takto chtěli učit dál, nadšení rozhodně nebyli. Škola jim tehdy jednoznačně chyběla, především na úrovni mezilidských vztahů a osobních setkání.

Nadšení pro techniku je jedna věc, ale člověk je tvor společenský. A bez lidí a spolužáků kolem sebe to asi nikdy nebude úplně ono. Přesto si například zrovna tito dva studenti nakonec na nový typ výuky zvykli.

„Jsem spíše introvertní typ," naznačuje jeden z důvodů Eliška Pavlíčková a dodává, že si takto svůj čas umí uspořádat lépe a sama. Podobně je na tom i Marek Maňásek. I on by si nyní vybral, pokud by mohl, spíše pracovat a studovat online. Oba dva patří k těm, kteří distatnční výuku přijali a jsou s jejím stylem srozuměni. 

Před čtrnácti měsíci nikdo z nás netušil, jak to všechno potrvá dlouho. Dnes jsme sice v podobné situaci, ale máme za sebou alespoň tuto zkušenost. Poslechněte si celou reportáž Zdeňka Zajíčka o online distanční výuce a porovnejte s vlastní zkušeností i reportáží natočenou před čtrnácti měsíci.

Spustit audio

Související