Pod povrchem Saturnova měsíce Enceladu objevili vědci fosfor. Tento prvek je příslibem vzniku života

17. červen 2023

Novinky a aktuality ze světa vědy a techniky. Nenechte si utéct informace ze všech možných odvětví, které obohatí váš pohled na svět. Přinesou vám poznání i poučení. Sledujeme vesmírné projekty, lékařské výzkumy nebo archeologické objevy.

Vědci v oceánu pod ledovým povrchem Saturnova měsíce Enceladu objevili fosfor. Tento prvek je zásadní pro vznik života. Oznámil to americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA), podle kterého jde o další z řady faktorů, jež naznačují, že na této Saturnově přirozené družici mohou být podmínky vhodné pro vznik mimozemského života.

Poslední plánovaný let rakety Ariane 5 byl kvůli technickým potížím odložen na neurčito. Informovala o tom společnost Arianespace, která nosiče provozuje. Raketa se měla z kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně vydat na svou poslední cestu předtím, než ji nahradí nová generace nosných raket, v pátek zhruba půl hodiny před půlnocí.

Tým vědců poprvé uměle vytvořil lidské embryo. Odborníci použili kmenové buňky, díky čemuž není třeba použít vajíčka ani spermie. Jejich přelomový objev by mohl pomoci při výzkumu genetických vad nebo u prevence potratů, zároveň však otevírá závažné etické a právní otázky. Modelová syntetická embrya se podle výzkumníků podobají embryím v nejranějších stadiích vývoje člověka.

Výzkumníci z Mendelovy univerzity v Brně testují možnosti využití kávové sedliny při čištění odpadní vody. Rádi by našli alternativu k chemickým látkám, které se běžně využívají k separaci kalů v čistírnách odpadních vod, takzvané flokulanty. Nahradit by je mohly také sloučeniny obsažené v odpadu z produkce vína. Chemikálie se vědci snaží eliminovat mimo jiné proto, že se kaly následně používají v zemědělství.

Archeologové objevili u Hořic na Jičínsku v trase budoucí dálnice D35 zdobené kování z bronzu, které krylo železný náboj kola vozu. Nález vědci přisuzují slezskoplatěnické kultuře starší doby železné. V Královéhradeckém kraji jde o vzácný doklad toho, že v té době se v regionu používaly kolové vozy známé spíše z prostředí středočeské bylanské kultury, vyplynulo z vyjádření archeologů.

Technický pokrok a poznávání se nedá zastavit. Zvláště v 21. století je vývoj tak překotný, že kdo chvíli stál, už stojí opodál!

autoři: Michal Klokočník , baj