Pojem Sudety byl za mého dětství tabu. Spisovatel a filmový kritik Stanislav Dvořák vydal knihu odkrývající historii Krušnohoří

9. srpen 2023

„Jako děti jsme nevěděli, kde se v našich krajích vzaly rozpadlé vesnice, mnohdy jen zbytky základů domů, ani kdo tu žil. To nám ve škole nikdo nikdy neřekl,“ vzpomíná Stanislav Dvořák. Rodák z Kadaně objížděl na kole a později na motorce okolí svého města a objevoval zatajovanou součást našich novodobých dějin. Z jeho výprav vznikla báječná kniha, která nese příznačný název Sudetský tulák, a podtitul Z historie i současnosti Sudet.

Stanislav Dvořák: Sudetský tulák. Z historie i současnosti Sudet

Při svých toulkách se dostával k unikátním archivním materiálům, historkám a před zraky mu vyvstávaly mnohé významné, dnes už pozapomenuté osobnosti, které jsou s Krušnohořím a Podkrušnohořím bytostně spjaté. Třeba: mistr z Kadaně, skutečný strůjce pražského orloje. Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic, spisovatel, kronikář a filosof. Filmař Rudolf Sieber, Ústečan, který si vzal Marlene Dietrichovou. „Atomová Lilli“ neboli Lilli Hornig, spolutvůrkyně atomové bomby. Nebo Margarete Schellová, německá herečka, která odmítla nenávidět „své Čechy“. A dost co činění měl s Krušnohořím i Karel Čapek.

Zmíněnou částí Sudet prošla během několika staletí taky řada armád, vojsk a vojevůdců. Všichni tu zanechali své stopy, mnohé jsou tu patrné dodnes. V dobách míru se naopak zdejší města zdárně rozvíjela, stala se významnými centry průmyslu a místy dobrého bydlení. A velkou roli tu hrála – a dodnes hraje – neopakovatelná příroda. Najdeme tu všechno, po čem srdce prahne: skály a jejich nádherné útesy, malebná údolí řek, nekonečné louky a pastviny, dechberoucí vyhlídky, houby a zvěř, které už se dnes, díky zlepšujícímu se ovzduší, zase daří dobře. „V Krušnohoří je vůbec čím dál líp. Díky nadšeným jednotlivcům i spolkům znovu vzkvétají obnovované budovy nebo i zámky. Některé z nich byly ještě před patnácti lety zříceninami – a dnes byste je nepoznali. Byl tu odveden obrovský kus práce,“ říká s hrdostí patriota Stanislav Dvořák, spisovatel, filmový kritik a autor knihy Sudetský tulák.