Pokus nahradit koněspřežku volospřežkou nevyšel. Voli byli málo učenliví, pomalí a nemotorní

18. březen 2024

Jihočeši jsou právem hrdí na první kontinentální železnici, která v 19. století spojila České Budějovice s Lincem. Zřízení koněspřežky urychlilo a zlevnilo přepravu zboží a osob, o tom není pochyb.

Ze vzpomínek pasažérů známe i některé úsměvné příhody. Na dráze se občas kradly železné kolejnice, a tak se mohlo stát, že vlak musel projet třeba několikametrovým úsekem bez kolejí.

A co když se na trati nedopatřením potkaly dvě protijedoucí soupravy? Přednost měl v takovém případě těžší nákladní vlak. Cestující museli vystoupit a vlastníma rukama osobní vagón poodnést. Druhá souprava projela, pasažéři usadili vůz zpět na koleje a mohlo se pokračovat.

Odměnou byly v Bujanově vyhlášené koláče, které se ve stanici prodávaly do vlaku. Na rakouské straně, když byla sezóna lesních jahod, mohl kočí na chvíli zastavit a cestující si natrhali pár chutných plodů do dlaní.

A malá kuriozita na závěr. Roku 1846 byl učiněn pokus zapřáhnout místo koní volský potah. Jenže voli se ukázali jako málo učenliví, pomalí, nemotorní a neřiditelní. Lekali se lidí, deštníků a jiných věcí. Občas vybočili z trati, a tak je vozka musel krotit. V zápřahu proto zůstali ušlechtilejší koně, a nemůžeme se tedy chlubit první evropskou volospřežkou.

Podklady pro díl Jihočeské vlastivědy pro Český rozhlas České Budějovice připravil archivář Daniel Kovář.

autor: Zdeněk Zajíček | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související