Praha musí stavět. Chceme také více propojit veřejnou dopravu, říká náměstek pro územní rozvoj Hlaváček

Dočká se Praha konečně nové rady? Jaká je strategie územního rozvoje hlavního města? Jaké výhody spatřuje vedení metropole v Pražské developerské společnosti, která by měla postavit osm tisíc bytů na městských pozemcích? A jak se změní pražská doprava? Vladimír Kroc se ptal staronového náměstka pro územní rozvoj a územní plán Petra Hlaváčka (STAN).

O novém složení pražské koalice už je zřejmě jasno. Za týden, 16. února, byste měli zvolit radu a primátora. Stihnete tedy do té doby podepsat koaliční smlouvu?

Určitě, v tuto chvíli to máme naplánované na středu dopoledne před zastupitelstvem.

Čtěte také

Primátorem bude podle dosažené dohody Bohuslav Svoboda (ODS). Koalici Spolu v radě připadne pět pozic včetně primátora, čtyři místa v radě obsadí Piráti a dvě místa připadnou STAN. Vy zůstáváte na pozici náměstka pro územní rozvoj a dosluhující primátor Zdeněk Hřib (Piráti) bude prvním náměstkem pro dopravu. To jsou v radě jedny z nejvýznamnějších postů. Chápete to jako jasné vítězství?

Je to rozumná dohoda koaličních partnerů a věřím, že můžeme se spoustou projektů pokračovat dále a že na spoustě projektů budeme muset najít shodu s kolegy ze Spolu, tudíž to určitě je o určité kontinuitě. Vítězství to bude za tři a půl roku, až skutečně něco dokážeme.

Jaká je vaše vize Prahy? Jak vypadá dlouhodobá strategie?

Praha je kouzelná v tom, že kombinuje strašně silné prvky modernosti, současnosti a zároveň historie. A v rozvoji je právě také onen konflikt - na jednu stranu přirozeně chráníte kvalitu, která je všude kolem nás, ať už jste na Starém Městě, Vinohradech nebo i kvalitním sídlišti. Vždy je tam určitá kvalita, ale zároveň do Prahy ročně přichází přibližně deset tisíc lidí.

A to není jen tak, že tolik lidí přijde a znamená to, že se 30 tisíc lidí vystěhuje a 40 tisíc přistěhuje. Čili Praha je velmi dynamická. Hranice se Středočeským krajem překračuje každý den 200 až 300 tisíc lidí podle toho, jaký je den a jestli nejsou prázdniny, jde o velmi dynamický region. Čili Praha musí stavět, připravovat obytné stavby a musí se všemi lidmi, ať jsou to městské části nebo obyvatelé, danou změnu projednávat. A to je velmi složitý proces.

Nyní jsme ve fázi, kdy za sebou máme asi tři architektonické studie a množství změn územního plánu.

Budete pokračovat v projektu Pražské developerské společnosti, která připravuje stavbu přibližně osmi tisíc bytů na městských pozemcích? Proč chcete stavět takříkajíc svépomocí? A umí být město efektivnější než developer?

Všechny zahraniční zkušenosti říkají, že jestli se chcete vypořádat s krizí dostupnosti bydlení, musíte stejně jako v přírodě postupovat mnohodruhově. Musíte podporovat soukromé investory, například i debatovat s církvemi, jestli nemají stavět. A musíte také stavět jako město. Jde prostě o dané mnohodruhové přístupy, musíte podporovat tzv. baugruppe, družstevní bydlení.

Čtěte také

A to všechno začíná přípravou území. Jsme ve fázi, kdy jsme udělali analýzu všech městských pozemků a řekli jsme, že je nebudeme prodávat a budeme na nich vytvářet městské projekty. Nyní se nacházíme ve fázi, kdy za sebou máme asi tři architektonické studie a množství změn územního plánu. Spolupracujeme s fakultou architektury. Máme velký projekt na Palmovce vedle EUSPY, velký projekt na Nových Dvorech a v různé fázi přípravy skutečně chystáme asi osm tisíc bytů.

Jak se má změnit doprava? Sice to není vaše hlavní doména, ale určitě s tím souvisí.

Doprava, stavění a rozvoj jsou v zásadě jednou oblastí, která je kvůli složitosti rozdělena do více gescí. Určitě je potřeba dodělat městský okruh a dále pracovat na vnějším okruhu. Významným způsobem ale také spolupracujeme se Správou železnic a ministerstvem dopravy na tzv. metru S neboli železničním spojení 2.

Jde o podzemní propojení pod Prahou a velmi tlačíme na propojení veřejné dopravy navzájem, tedy železnice, metra a tramvají. To je cesta ke zklidnění. Velmi kvalitní veřejná doprava je hlavním směrem zklidnění dopravy ve městě. Praha je také specifická velkým používáním pěší dopravy a pěší je potřeba chránit a zlepšovat prostředí tak, aby se mohli ve městě pohybovat.

Jak by se v Praze měla omezit automobilová doprava? A pomohlo by urychlení stavebního řízení snížit v hlavním městě ceny nových bytů? Poslechněte si celý rozhovor. 

autoři: Vladimír Kroc , ula

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.