Projeďte se Prahou v kabině řidiče tramvaje. Je potřeba se naučit předvídat, tramvaj nikam neuhne

22. listopad 2023 11:11

Denně najezdí po Praze až sto kilometrů. Pracují přes den, v noci i o svátcích a jejich hlavním úkolem je dovézt cestující včas a v pořádku. Jak vypadá práce řidiče tramvaje si zblízka vyzkoušela redaktorka Sabina Vosecká.

„Základní, co nás vždycky čeká, to jsou výhybky. Musíme dávat pozor, aby byly vždycky v tom správném směru,“ ukazuje řidič tramvaje a instruktor Štěpán Šmehlík.

Po městě můžou jet tramvaje maximální rychlostí 65 kilometrů v hodině, to se ale týká jen některých míst. Do výhybek smí tramvaj vjet jen patnáctikilometrovou rychlostí.

„Většina výhybek v Praze je dálkově ovládaná přes počítač, který máme v tramvaji. Je to ale pořád jenom stroj, tak se může stát, že se výhybka nepostaví do našeho směru, pak jsme nuceni chodit ven a přehodit si ji železnou tyčí,“ pokračuje.

Mít na paměti, že vezete lidi

V minulém roce začalo u Dopravního podniku hl. m. Prahy pracovat celkem 80 nových řidičů tramvaje. Všichni museli absolvovat desetitýdenní trénink skládající se z teorie i praxe.

„V tom praktickém výcviku se naučí ovládat tramvaj, která na rozdíl od silničního vozidla neuhne ani o milimetr. Takže tam musí výrazně předvídat, protože v Praze je velice hustá doprava. A pořád v té hlavě musíte mít, že vezete lidi,“ doplňuje vedoucí oddělení vzdělávání a výcviku řidičů tramvají Milan Bárta.

Sabina Vosecká a řidič tramvaje a instruktor Štěpán Šmehlík

Pohled na Prahu z kabiny řidiče tramvaje má však podle něj své kouzlo. „Když třeba nasněží, vy ráno vyjedete, nevidíte nikde žádné koleje a sám si prohrábnete tu první stopu, tak to je krásné,“ říká s úsměvem.

K čemu slouží v tramvaji tlačítko skluz/smyk? Poslechněte si celou reportáž z projížďky tramvají.

autoři: Sabina Vosecká ,
Spustit audio

Související