Rozhlasové počiny hudebního režiséra ostravského rozhlasu Františka Mixy

Sedmdesáté páté narozeniny právě oslavil František Mixa, hráč na klávesy všeho druhu, pedagog Janáčkovy konzervatoře Ostrava a dlouholetý hudební režisér ostravského rozhlasu. Počítač eviduje 4700 jeho režijních prací ve Studiu 1, ale také pár počinů autorských, přesně 65.

Ve stejný den, 3. prosince, ale už v roce 1944, se narodil Jiří Šimonský, doktor věd pedagogických, bývalý redaktor „přes vážnou hudbu“, specialista na sborový zpěv. Byl členem Vysokoškolského pěveckého sboru Pedagogické fakulty v čele s Lumírem Pivovarským. V první části opusu Parabolae Salomonis Zdeňka Lukáše nazvané Andante Jirku s dalšími mužskými hlasy uslyšíme zhruba po minutě, přednost měly jako vždy ženy. Nahrávka je z roku 1985, hudební režie: František Mixa.

Čtěte také

Při natáčení Šalamounových parabol Zdeňka Lukáše se zajisté potkali hudební režisér František Mixa s Jiřím Šimonským z pěveckého sboru ostravského „pajdáku“, a možná si už tam řekli, že jsou narození ve stejný den. Poté se potkali i v hudební redakci, a potkávají se naštěstí jako rozhlasoví senioři dodnes. Franta Mixa je muzikant tělem i duší, spolupracoval mimo jiné na cédéčku Poezie Vánoc se zpěvačkou a výraznou kulturní osobností Rožnova pod Radhoštěm a širého okolí, Alenou Valovou. Upravil pro ni známé Largo z opery Georga Friedricha Händela Xerxes. Natáčelo se ve studiu Janáčkovy konzervatoře, mistrem zvuku byl Ivo Roubal, taky rozhlasák.

Franta se v zimě 1987 až do jara 1988 jako hudební režisér podílel na významném projektu Ostravského rozhlasového orchestru: úprav písní Beatles, těch se chopili přední sólisté ORa v čele s dirigentem Jiřím Urbánkem, zpěvačky Věra Špinarová a Dana Vrchovská, české texty celé série napsal Jaroslav Wykrent. Ústřední melodii druhé strany slavného alba Abbey Road upravil Leo Skuplík, všechny snímky od začátku do konce si pohlídala jediná osádka technička Drahuška Cevascová, teď, 3. prosince, to bylo 12 let, co od svých strojů v režii 1 odešla,  mistr zvuku Luboš Výrek narozený koncem listopadu a hudební režisér František Mixa. Nikdy mi nedávej peníze, varovala prosincová Věra Špinarová.

Kdysi, počátkem 80. let, natáčel v ostravském rozhlase své první kousky Karel Plíhal. Byly plné poezie i humoru, často lehce načernalého. Tím oplývala i písnička s názvem Pes, její křestní list se skupinou Plíhalmonyje nese datum 30. listopadu 1982. Nevím, jak se to sběhlo, ale o rok později Plíhalovy milé noty – tehdy ještě písničky směly mít melodii – upoutaly pozornost Jiřího Pospíšila, aby je upravil pro Ostravský rozhlasový orchestr v čele s Pavlem Staňkem. Všichni – včetně sólisty na lesní roh, Mistra Emila Homana – je pojali už skoro vánočně. Mistrem zvuku byl Ivo Roubal, hudební režisér František Mixa, co má právě pětasedmdesát, si k tomu ještě zahrál sólo na akordeon. Tak poslouchejme a rozjímejme!

Spustit audio

Související