ŘSD připravuje výkupy pozemků pro obchvat Šternberka. Někteří majitelé dotčených parcel mají výhrady

8. září 2023 12:25

Už na jaře chce Ředitelství silnic a dálnic začít s výkupy pozemků pro obchvat Šternberka. Zástupci investora se proto tento týden sešli s majiteli dotčených pozemků, aby je o svých plánech informovali. Podle některých vlastníků je ale projekt zastaralý a silnice měla vést dál od města, čímž by se vyhnula většině dotčených domů a zahrad. Zástupci investora to odmítli.

Promítnutím videoprezentace budoucího obchvatu Šternberka začala první ze dvou naplánovaných schůzek zástupců Ředitelství silnic a dálnic s obyvateli města, kterých se stavba dotkne. Těch dorazily desítky.

Hana Urbánková z olomoucké pobočky Ředitelství hned na úvod lidem řekla, že jsou připravení odpovídat na konkrétní dotazy. Majitele pozemků zajímalo například to, jak se stanoví cena, za kterou od nich stát pozemky potřebné pro stavbu obchvatu vykoupí. Znalec pak potvrdil, že během následujících dvou týdnů už si s prvními z nich domluví schůzky kvůli ocenění. Ne všichni ale se stavbou obchvatu souhlasí.

Shledání zástupců ŘSD a majitelů, kterých se týká vykoupení jejich pozemků z důvodu chystaného obchvatu Šternberka

„Nic nového jsme se nedozvěděli,“ reagovala po setkání paní Jarmila, která přijde o třetinu zahrady. „Prodat to nechceme a divím se, že EIA (Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí, pozn. red.) toto dovolí,“ dodává. Nad plány se skláněl i Antonín Sosík. Stavbaři jeho pozemek dočasně využijí na skladování materiálu. „Máte to tam 40 let, žijete si a teď vám to mají vzít. Je to sprosté,“ zmínil.

Že je obchvat potřeba si myslí pan Luděk a jeho známá. Problém ale vidí v naplánované trase. „Je potřeba to udělat, ale nic to neřeší,“ myslí si.

Prodat to nechceme a divím se, že EIA toto dovolí.
Paní Jarmila, majitelka jednoho z dotčených pozemků

A s trasou nesouhlasí ani pan Petr, který na schůzce veřejně vystoupil. „Zruší polovinu zahrádek a kvůli zbytku zahrádek budou dělat přeložky inženýrských sítí a budou tam dělat most,“ říká s tím, že pokud by projektanti obchvat naplánovali o něco výše, nemuseli by podle něj zasáhnout takové množství zahrad.

Plány už není možné změnit

Podle Jana Rýdla, mluvčího Ředitelství silnic a dálnic ale není možné plány změnit. „Plánovaná trasa má pravomocné územní rozhodnutí včetně dokumentace EIA. Proto už není možné měnit vedení trasy zakreslené už od roku 1996 do územního plánu města,“ popisuje Rýdl.

Zástupci Ředitelství silnic a dálnic se s majiteli pozemků sejdou ještě jednou, schůzku naplánovali na 19. září. Samotné výkupy pak začnou na jaře.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.