Silnice, která není. V České Lípě realita

9. leden 2020 12:27

10 let jezdili v České Lípě po nezkolaudované silnici. Na městských pozemcích ji postavil developer, který vybudoval obchodní domy v severní části města. Kvůli hlukovým limitům ale není kolaudace bez nákladných opatření možná. Majitel teď cestu uzavřel.

Řidiči v České Lípě od začátku ledna 2020 nemohou přes mobilní zábrany projet po oblíbené zkratce. Silnici spojující obchodní zónu u hlavního tahu I/9 a sídliště Špičák navíc zřejmě může čekat i demolice. Dvousetmetrový úsek včetně chodníku a přemostění či veřejného osvětlení by měl jeho majitel do konce února uvést do původního stavu. Město mu totiž začátkem roku 2019 vypovědělo nájemní smlouvu, kde je uvedení do původního stavu jednou z podmínek. A pamětníci si možná ještě vybaví holé pláně, které na místě ještě před zhruba deseti lety byly.

Úsek silnice, který má být uveden do původního stavu

Developer JTH shopping park Česká Lípa ve vyjádření od právního zástupce Marka Andráška uvedl, že za situaci nemůže: „Komunikaci jsme vybudovali svým nákladem a smlouva byla ukončena jednostranně, městem. Nebráníme se ale dalšímu jednání o podmínkách, za nichž by provoz mohl pokračovat. Naši společnost uzavření komunikace velmi mrzí, nicméně s ohledem na to, že skončil zkušební provoz, nemůžeme než zajistit, aby stavba nebyla užívána a nedošlo například ke škodám na zdraví či majetku, za které by odpovídala naše společnost, nebo k uložení pokuty stavebním úřadem."
Fakt, že je vlastníkem stavby soukromý subjekt a pozemky patří městu, je jen jeden z řady problémů.

Cesta není zkolaudovaná

Když developer chtěl v místě vystavět obchodní domy, měl mimo jiné za povinnost vybudovat i obslužné komunikace. Jednou z nich je právě dotyčná spojka. Už v době výstavby byl ale všem dobře známý jeden velký problém: bez dalších nákladných investic nebude možné silnici zkolaudovat. Stojí to dokonce ve smlouvě z června roku 2010 o pronájmu městských pozemků, na kterých komunikace leží.

Místní totiž rychle začali využívat novou cestu jako výhodnou zkratku. Díky ni nemusí od příjezdu do města směrem na sídliště Špičák projíždět přes troje semafory.

Problémem je hluk

Řidiči sice ušetří průjezd přes tři semafory, důsledkem toho je ale silný provoz proudící přes sídlištní ulice, které na to původně vůbec nebyly stavěné. Město tak prakticky od začátku eviduje stížnosti na hluk obyvatel domů, třeba v ulicích Sluneční nebo Zhořelecká.
Úsek je kvůli tomu od samého začátku v režimu „testovacího provozu", který městský úřad každý rok prodlužuje. Poslední prodloužení skončilo s posledním dnem roku 2019.

Postavit okolo zeď nestačí

Sama o sobě je sice silnice od obytné zástavby relativně daleko, při kolaudaci ale rozhodují i širší vztahy. Bylo by tak potřeba vybudovat nákladná protihluková opatření. Konkrétně jeden z materiálů města uvádí třeba protihlukový tubus nad komunikací u Zhořelecké ulice. To všechno by samozřejmě musel uhradit současný majitel, který se zřejmě proto rozhodl nabídnout silnici na jaře 2017 městu ke koupi. Tehdejší zastupitelé se záměrem předběžně souhlasili s tím, že si radnice nechá vypracovat znalecký posudek. Ten si tehdejší rada města objednala u libereckého znalce Zdeňka Tomíčka a zněl na téměř patnáct milionů korun. Stejnou částku pak majitel v polovině roku 2018 uvedl v nabídce k odkupu.

Dvakrát měl tehdejší místostarosta Juraj Raninec (ODS) bod připravený k jednání zastupitelstva, vždy ho ale na začátku jednání bez komentáře stáhl.

Výřez z materiálů k jednání zastupitelstva, září 2018, bod stažen

K projednání tak nikdy nedošlo a současné zastupitelstvo se už k připraveným materiálům ani nabídce nevrátilo.

Co bude se silnící dál?

Dalším problémem je fakt, že podle stanoviska správce českolipských komunikací z roku 2018 je silnice navíc špatně technicky provedená. Úřad tehdy shledal třeba použití špatného druhu kameniva a opravu tohoto nedostatku odhadl na pět milionů korun. Co bude dál, se uvidí, až na konci února vyprší lhůta pro uvedení silnice do původního stavu.

Úpravy dotyčné silnice jsou přerušeny

U dopravního značení stojí, že jsou práce na uvedení pozemku do původního stavu kvůli klimatickým podmínkám přerušené. Aktuální vedení radnice se k důvodům, proč loni vypovědělo smlouvu, nechce zatím blíže vyjadřovat. Místostarosta Martin Brož z hnutí ANO jen uvedl, že pro aktuální uzavírku chybí příslušná povolení. „Věc je nyní v rukou orgánů státní správy. Do jejich pravomocného rozhodnutí město nemůže činit další kroky," řekl s tím, že se situací dál zabývají.

Spustit audio