Sophie Lukacs & Nawel Ben Kraiem: Jakápak world music!

19. červenec 2023

Prostě písničkářky. Dokud nezačnete snít o lásce, je všechno vpořádku tvrdí maďarská zpěvačka Sophie Lukacs za doprovodu západoafrické kory. Nawel Ben Kraiem z Tuniska by se zase ráda přiblížila tomu, co dělá Patti Smith.

Přestože termín world music autor těchto řádků nadále ctí jako symbol převratných hudebních změn, už léta ho používá zřídka. Ne že by snad patřil k jeho módním odpíračům, to snad ne, jen zkrátka rád nazývá věci pravými jmény. A třeba sousloví „world music zpěvačka z Afriky“ považuje, když ne rovnou za urážku, tak určitě za kombinaci neznalosti a přezíravosti. Samozřejmě nejde pouze o termín, ale také o kontext, a ten když, stejně jako další detaily, opomenete, může i ta nejempatičtější snaha o zviditelnění hudby odjinud skončit nezdarem. Zpěvačka Nawel Ben Kraïem sice opravdu pochází z Afriky, konkrétně z Tuniska, vztáhnout na ní ovšem byť jen zmínku o world music, to si raději nafackujete. Žije v Paříži, patří mezi respektované básnířky a herečky a je oddaná elektropopu, rocku a alžírskému stylu rai, což je dnes vlastně jedna z odnoží francouzské popmusic. Takže, a předpokládejme, že souhlasíte, jakápak world music. Nawel je zkrátka moderní songwriterka s podmanivě zastřeným hlasem a jejímu kouzlu na albu Je chante un secret podlehli i kytarista Nassim Kouti a producent Tim Whelan z legendárních Transglobal Underground.

Křestní jméno dostala od rodičů na počest egyptské aktivistky a feministky Nawal El Saadawi, bojující v arabském světě proti ženské obřízce. Radikální názory na rasismus, imigraci, utlačování menšin a mužský šovinismus ve své poezii a slampoetry neskrývá ani Nawel. Jsou pro ni stejně důležité jako hudba a ráda by se prý přiblížila tomu, co dělají Kae Tempest nebo Patti Smith.

Nawel spoléhá prý na vítr a ten zase na ni. Nebojí se přitom cítit hněv a svůj postoj v syrové sociálně-politické poezii jasně artikulovat za podpory drtivých rytmů tuniského rituálního obřadu stambeli. Shledává v tom přirozenou rovnováhu mezi kulturami, uprostřed nichž žije. A jestliže vám přijde, že v následující skladbě Echtah uslyšíte stopy alžírského stylu rai, nemýlíte se. S dalšími zpěvačkami se Nawal podílí i na projektu Les Heritieres, holdu legendární ikoně raie zpěvačce Cheikhce Rimitti.

U písničkářky Sophie Lukacs je to složitější a upřímně, kvůli podobným vyznavačům nepravděpodobných fúzí vzniklo okolo world music spoustu klišé. Vždyť považte: narodila se v Maďarsku, má židovské kořeny, vystudovala klasiku, vyrostla v Kanadě, zpívá anglicky a v bambarštině. Mnoho let v Mali studovala hru na koru u největšího žijícího mistra Toumani Diabatého a debutové album nazvala Bamako. Nikdo se pak nemůže divit, že k němu přistupujete s opatrností. A vůbec nejde o to, že Sophie hraje na koru, to už dnes není vzácnost ani u Evropanek, ani že se zaklíná západní Afrikou, jen se prostě nemůžete zbavit pocitu ohledně fungování tak vysoce multikulturní mozaiky. A nikdo vám to nemůže mít za zlé. Přesto dáte jejímu debutovému albu šanci a dobře uděláte. I proto, že ji ho pomáhal natáčet slavný kytarista Habib Koité a celá řada skvělých malijských virtuózů, včetně hráče na loutnu ngoni Madou Bassekou Kouyatého a zpěvačky Hawy Kassé Mady Diabaté z Tria da Kali.

S tak citlivým přístupem k harfě kora jste se od západní písničkářky neskrývající vztah k poprocku už dlouho nesetkali. Zkuste si také vzpomenout, kdy jste naposled slyšeli maďarskou písničku, ve které se struny kory prolínají s houslemi, cellem a loutnou ngoni. Nejspíš nikdy. Sophie si sympaticky nehraje na griotku, neřeší západoafrické problémy, soustřeďuje na ty vlastní, usazené v běžnostech západního života. Spousta skladeb se točí okolo lásky a za ústřední slovo si Sophie vybrala pád. „Vždycky se držím pevně. Dokud ale nezačnu snít o lásce, pak jde všechno mimo moji kontrolu. Je to děsivá, ale také nejkrásnější věc na světě,“ řekla o skladbě Falling.

Spustit audio