Stoupnout a rozpažit na přímce. Výběr z poezie sochařky a básnířky Ellen Jilemnické
V celku své sochařské tvorby se Ellen Jilemnická pokouší nahlédnout daný objekt jako na dokument. Pracuje cíleně s fragmentem, který přivádí zpátky k celku. Jako básnířka píše meditativně laděnou, lyrickou poezii už od šedesátých let. Většina básní byla publikována časopisecky nebo jako doprovod v katalozích k výstavám, knižní výběr z autorčiny poezie 60.–90. let vyšel v roce 2008 pod názvem Výlet nekončí.
Sbírka Ačkoliv, ze které čerpáme ve vltavském Světu poezie, je sbírkou nových básní vydaných v roce 2017. I tady můžeme mluvit o náznaku, fragmentu materiálu – tedy slov – opracovávaného až na samu podstatu, v okamžiku, o kterém Ellen Jilemnická říká:
Když osamoceni setrváváme v očekávání, v nejistotě, kdy se v stmívání či rozednívání nachází skrytost, nevyslovitelnost, tušenost, náznaky čehosi nedefinovatelného...
Ellen Jilemnická: Stoupnout a rozpažit na přímce (ukázka)
Související
-
Osudy Ellen Jilemnické
O rodině i svébytné tvůrčí cestě sochařky a básnířky Ellen Jilemnické. Rozhlasové vzpomínání provází hudba sochařčina syna Felixe Boreckého.
-
Nejposlouchanější hry a četby na Vltavě
Nenechte si ujít exkluzivní hry a četby s prodlouženou dobou poslechu.
Nejposlouchanější
Viktorín Šulc: Etuda z odvrácené strany. Alois Švehlík a Vladimír Dlouhý na stopě brutálnímu vrahovi
-
Léon Bloy: Chudá žena. Nezapomenutelnou a vznešenou dceru bídy čte Jan Kanyza
-
Nikolaj Vasiljevič Gogol: Ženitba. Komedie s Ivou Janžurovou, Danou Medřickou a Jiřím Sovákem
-
Paní Svět. Josef Somr, František Němec a Václav Postránecký v tragikomedii Karola Sidona
-
François Rabelais: Pantagruel. Uštěpačný humor, orgie absurdna a formální nespoutanost
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.