Straussova Ariadna na Naxu se vrací po dlouhých 45 letech na prkna Národního divadla v Praze

19. leden 2024

Po dlouhých 45 letech se na repertoár Národního divadla v Praze vrací německá opera Richarda Strausse Ariadna na Naxu. Nová inscenace má premiéru dnes v 19 hodin ve Stavovském divadle.

Opera Ariadna na Naxu zobrazuje konfrontaci „vysokého“ a „nízkého“ umění i rozpolcenost, se kterou se může skladatel během tvůrčího procesu setkat. Jde vlastně o dvě opery v jednom: během Prologu se dozvíme, že se v domě bohatého mecenáše chystají přípravy vážného antického dramatu o Ariadně, ale zároveň má být uvedena i rozpustilá komedie dell'arte o přelétavé dívce Zerbinettě. Střídání vysokého a nízkého umění se pak projevuje nejen dějově, ale i tím, že vznešeně znějící operní hudba se tu mísí s komickými tanci a rozvernými písničkami.

Ariadna na Naxu (Ariadne auf Naxos) Richard Strauss

Opera Ariadna na Naxu byla nastudována v jednom pěveckém obsazení, ve kterém figuruje islandská mezzosopranistka Arnheiður Eiríksdóttir v roli Skladatele, švédská sopranistka Cornelia Beskow jako Ariadna, čínská sopranistka Ziyi Dai jako Zerbinetta nebo dánský tenorista Magnus Vigilius, který se představí jako Bacchus. V činoherní roli Hofmistra, který účinkuje jen v Prologu a který je jakousi spojkou mezi bohatým mecenášem a jednotlivými herci, se na pražské operní jeviště vrací Dagmar Pecková.

Režie se ujala Sláva Daubnerová, která už v Národním divadle dříve připravila Janáčkovy Výlety páně Broučkovy a také operu Rodiona Ščedrina Lolita. Ve své inscenaci chtěla odpoutat od určité násilné komediálnosti, ke které může vybízet už samotný Prolog.

Režisérka Sláva Daubnerová při zkoušce Ariadny na Naxu

Straussovu Ariadnu na Naxu nastudoval hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra, který toto dílo považuje za výjimečné v kontextu celé skladatelovy operní tvorby.

Robert Jindra při zkoušce Ariadny na Naxu
autor: Daniel Jäger
Spustit audio

Související