Tam není zbytečná vteřina, říká pěvkyně Jana Šrejma Kačírková o opeře Peter Grimes

10. únor 2022

Sopranistka Jana Šrejma Kačírková je Jihočeška. Žije ale v Praze a pracuje převážně v Brně, protože je tam stálou členkou souboru opery Národního divadla. Hostuje i v tom pražském, ale také v Národním divadle bratislavském nebo ostravském. Ve svých necelých čtyřiceti letech je držitelkou už tří divadelních Thálií v kategorii opera.

Ocenění Jana Šrejma Kačírková získala za Julii ve zhudebněném Shakespearově dramatu a za Donizettiho Annu Boleynovou – oba kusy uvedlo Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě. Poslední Thálii dostala loni za spojené představení Tří fragmentů z Juliette od Bohuslava Martinů a Poulencova melodramatu Lidský hlas. To už v Národním divadle Brno.

S ním nedávno uvedla Petera Grimese od současného autora Benjamina Brittena v režii Davida Radoka. A o tomto představení kritici píší, že je „vybroušeno k dokonalosti“.

„Je to opera, která je dost depresivní, ale jako všechno, co udělá David Radok, je to něco, kde sedíte zařezaní v sedačce a nedýcháte. A to to má tři hodiny,“ usmívá se Jana Šrejma Kačírková.

Opera Národního divadla Brno zahájila sezónu novou inscenací díla Benjamina Brittena Peter Grimes

„I my na jevišti si užíváme každou vteřinu. Od první zkoušky s Davidem Radokem člověk cítí naplněnost, radost, že tu práci může dělat. Že s ním může být na jevišti, zkoušet s ním, trávit s ním čas, může se od něj učit. On je tak velká osobnost! Vždycky řekne, nechval mě, už je to trapný, ale to se nedá nic dělat, nejsem to jenom já, která to cítí, cítíme to opravdu všichni do posledního. Tam není zbytečná vteřina,“ dodává.

O představení Peter Grimes prohlásil hudební publicista Josef Herrmann ve vysílání Českého rozhlasu Vltava, že „taková opera tu třicet let nebyla a třicet let nebude“. Z toho jde posluchači mráz po zádech. A jak přitakala Jana Šrejma Kačírková, obchází i umělce na jevišti.

Čtěte také

Je otázkou, zda si aktéři mohou dovolit propadnout kouzlu chvíle a pustit vlastní emoce, anebo je lepší stát v profesionálním odstupu, zůstat v roli. „Já nikdy nejsem v roli, já ji nehraju, já ji žiju. Já kdybych ty emoce nepustila, tak tam nejdu. To je to, co mě na tom baví. Ponořit se do toho, nevnímat okolní svět. A myslím, že právě na tom David staví a je pro něj důležité, aby to herci vnímali stejně. A potom to publikum intenzivně cítí. Diváci jsou v šoku, něco takového nečekají. Ta opera je sama o sobě zajímavá a krásná, ale provedení je něco, co nezažijete každý den. Je to těžké dílo, ale stojí to za to! Ten zážitek si ponesete po celý život,“ říká s přesvědčením Jana Šrejma Kačírková.

Peter Grimes a role učitelky nebyla její první spoluprací s režisérem Davidem Radokem. Poprvé se potkali právě u Thálií oceněného výkonu v Třech fragmentech z Juliette a Lidském hlasu. „Na to nikdy nezapomenu, to bylo ještě intenzivnější, protože tam jsme měli čas jenom pro sebe. Jelikož Lidský hlas je jen o mé postavě. Teď se to shodou okolností mělo znovu hrát, nakonec se to představení muselo zrušit, ale já jsem si to musela po dvou letech zopakovat. Tu francouzštinu, to napětí, připravit se na výkon, kdy budu 45 minut sama na jevišti. A my jsme měli s Davidem dvě zkoušky a mě to dalo, jako bych byla na jevišti měsíc. Prostě ta radost byla neskutečná,“ vydechne. 

Celý rozhovor, v němž operní pěvkyně Jana Šrejma Kačírková mluví o rolích a opravdovosti, o tom, kolikrát je člověkem, jak si udržuje váhu, o koncertních kostýmech jako pracovním oděvu i o průšvizích na jevišti, si poslechněte online.

Spustit audio

Související