Tereza Zavadilová: Německý průmysl je pod tlakem, ale uzdraví se

16. srpen 2023

V Česku je takovým folklórem, přesahujícím generace, říkat, že Němci leccos dělají špatně. Že Češi to vlastně vědí líp. Němci se bezhlavě zbláznili do zelené energie a opouštějí staré dobré jádro a uhlí, Němci nepochopili hrozbu muslimských uprchlíků, Němcům padá jejich legendární průmysl. V pozadí je tak trochu slyšet vítězoslavné chi-chi. 

Němci kvůli zhoršenému stavu jejich průmyslu dostali teď v létě i od dalších kritiků z Evropy. Poláci napsali, že Německo začíná být nemocným mužem Evropy, jako tomu bylo v 90. letech, kdy obrovské náklady na znovusjednocení Německa vedly ke stagnaci a vysoké nezaměstnanosti.

Čtěte také

Hitem okurkové sezóny se stal výraz deindustrializace Německa. Prý Amerika a Čína zválcují i pověstný německý autoland.

Mluví z kritiků žárlivost na evropského ekonomického premianta, nebo na kritice průmyslu narozdíl od xenofobních a antiekologických nesmyslů alespoň nějaké ratio je? 

Pravda je, že německému autoprůmyslu doba poněkud nepřeje. Export aut brutálně poklesl v roce 2020 s nástupem pandemie. Další dva roky se zvedal, ovšem čipová a logistická krize a následný energetický cenový šok oživení zkomplikovaly. 

Na deindustrializaci neukazuje nic

Dlouholetými rivaly a největšími exportéry aut byly Německo a Japonsko. Čína je už nějakou dobu největším světovým výrobcem aut a v exportu letos předběhla Japonsko. Jenže není všechno zlato, co se třpytí. Čína exportuje auta do chudších zemí včetně Ruska. To, co jde na Západ, jsou z velké části západní značky montované v čínských fabrikách.

Čtěte také

Tesla, která v zemi v pandemii otevřela továrnu, se na čínském exportu podílí už teď celou desetinou, Volvo a MG jsou původem západoevropské brandy. Export elektrických aut je zatím závislý na státní podpoře, kterou Čína automobilkám strategicky posílá, vlastní úspěšnou ekonomiku domácí výrobci ještě moc nemají. 

Ovšem Čína je třeba pro Volkswagen největší trh. Kvůli ekonomickému oslabení i postupující nacionalizaci ekonomiky prodeje spadly. Ovšem i proto, že zvláště čínské elektromobily jsou technologicky stále lepší, a přitom levnější. Volkswagen se snaží spolupracovat s místními výrobci, v jednom dokonce koupil podíl, aby si přítomnost na trhu pojistil. 

Německý automobilový průmysl se na výkonu celé ekonomiky podílí pěti procenty. Letos je výkon odvětví slabší, výroba je stále o desetinu nižší než v roce 2019. Může to stáhnout celý průmysl dolů i ekonomiku do mírné recese. Že by ale Německo sedělo s rukama v klíně, to ne.

Tereza Zavadilová

V poslední době se Spolkové republice podařilo přitáhnout řadu sofistikovaných investic, a to zahraničních i domácích, třeba do baterií, do vodíkové energetiky. Tesla bude masivně investovat u Berlína. Z německého nejchudšího regionu bude brzy Silicon Saxony, čipová velmoc. Na deindustrializaci neukazuje nic – v průmyslu je zaměstnáno 7,5 milionu Němců a toto číslo se deset let téměř nemění. 

Je pravděpodobné, že německý průmysl – i jeho legendární automobilky – současnou prudší zatáčku vyberou, možná se tvář výroby trochu změní. Škodolibost méně úspěšných zemí není na místě. Kdyby Německo opravdu onemocnělo, takové Polsko a Česko, kterým sousední země táhne jejich vlastní ekonomiku, by zaplakaly mezi prvními. 

Autorka řídí byznysový web Newstream.cz

Spustit audio