Tereza Zavadilová: Tesla, burzovní drama-král
Výkladní skříni impéria Elona Muska, automobilce Tesla, se poslední měsíce nedařilo. Byla to takříkajíc rána za ranou. Aspoň navenek to tak vypadá. Několikrát měla problémy s odstávkami výroby v některých svých továrnách a stávalo se, že nedokázala dodat poptávané vozy.
Musí čelit konkurenci levných elektromobilů dovážených z Číny, které proti elektroautům Tesly a zavedených západních značek bývají minimálně o čtvrtinu levnější. Čínská vláda si dělá z elektromobilů hlavní vývozní artikl a do výroby sype štědré dotace.
Čtěte také
Pak prosáklo, že Tesla odpískala projekt výroby levného elektroautomobilu, který měl stát kolem 600 tisíc korun a se kterým měla čelit právě asijské konkurenci.
Nejprudší studená sprcha přišla s výsledky za první kvartál, kde se ukázalo, že prodeje vozů klesly meziročně o desetinu. Růstová firma bez růstu, glosovali posměšně analytici. To vše vedlo k tomu, že akcie od začátku roku spadly o 30 procent.
Elon Musk přispěchal před pár dny s prohlášením, že v srpnu automobilka předvede svůj projekt robotického taxíku, kterým nahrazuje projekt zmíněného lidového elektromobilu. Akcie po oznámení prudce vzrostly, stejně jako předtím prudce spadly.
Robotická auta
Emocionální vzestupy a pády i iracionální chování provázejí akcie Tesly od jejich uvedení na burzu před skoro čtrnácti lety dodnes. Osobnost jejího zakladatele Elona Muska se do nich patrně zcela promítla. Akcie Tesly tak reagují i na různé jeho excesy, od zpráv o tom, že bere drogy, po jeho výlevy na sociálních sítích.
Čtěte také
Ale na druhou stranu se z firmy o pár vozech takto stala lifestylová legenda, která strčila do kapsy mnohem starší a bohatší konkurenty. Tím výstřední miliardář udělal pro rozvoj elektromobility možná víc než vlády svými papírovými snahami.
Ačkoli projekt robotického taxíku vypadá možná absurdně, Musk si od něj slibuje disrupci podobného významu, jakou svým designovým elektroautem provedl v tradičním automobilovém průmyslu.
Na průměrnou domácnost připadají jedno až dvě vozidla, jejichž pojištění, palivo a údržba stojí tisíce dolarů ročně – a která se řídí jen několik hodin týdně. Flotily samořízených vozů Tesla mají potenciál změnit celkové využití vozidel, změnit počet aut, která domácnost potřebuje – a samozřejmě přinést firmě nový byznys.
Tesla by mohla spustit vlastní službu robotaxi, prodávat robotaxi jiným firmám, licencovat software nebo všechno dohromady. Optimističtí analytici předpovídají, že robotická auta by Tesle přinesla ročně sto miliard dolarů navíc.
To vypadá monumentálně, ale kolem samořiditelných aut není vyřešena řada právních, infrastrukturních i etických otázek. Takže do té doby to jsou jen emoce.
Autorka řídí byznysový web Newstream.cz.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.