Turisté začínají Česku ukazovat záda

12. prosinec 2008
Pod kůži

Finanční krize ovlivňuje i cestování. Firmy omezují výdaje a škrtají služební cesty, rodiny šetří a odpustí si dovolenou. Česko každoročně vydělává na turistice miliardy korun. Zahraničních turistů už ale nepřibývá tolik co dřív a utrácejí dokonce méně. Cestovní ruch přitom u nás naplno nebo aspoň částečně zaměstnává čtvrt miliónu lidí. I jejich pracovní místa a výdělky jsou ohroženy.

Zahraniční turisté utrácejí letos za dovolenou v Česku méně peněz než loni. V průměru je to podle výzkumu agentury STEM/MARK necelých 2200 korun za den. Proti loňsku o 14 procent méně. Pociťují to hotely, restaurace, ale i obchody se suvenýry.

Staroměstské náměstí je tradiční zastávkou zahraničních turistů v Praze. Lákají je sem hlavně krásné historické památky. "Praha je u nás v Argentině velmi oblíbená. Je to hezké město, proto sem jezdí hodně lidí z Argentiny, Mexika nebo Kolumbie," uvedl jihoamerický turista na Staroměstském náměstí. "Jsme tady na pět dnů. Paní Porterová nás tady vede, je tady potřetí. Neslyšeli jsme u nás v Anglii o tomhle městě nic jiného než dobré zprávy. Každému, kdo tady byl, se líbilo. Hezké stavby, příjemní lidé. Všichni říkali, že je kouzelná. A je," pochvalovala si anglická turistka.

Na Staroměstském náměstí je i řada dalších turistických lákadel - spousta restaurací a také prodejen se suvenýry. Třeba s těmi typicky českými, jako jsou český křišťál a české sklo. "Křišťálové sklo je u vás velmi levné. Kdybychom ho koupili u nás v Japonsku, vyšlo by hodně draho. Tak je lepší ho nakupovat tady. Také granáty jsou u nás mezi ženami velmi populární. No, a Praha je moc krásné město. Moc se mi líbí. Teď je dobrá doba na cestování do Evropy, euro je pro nás hodně levné," svěřil se cestovatel z Dálného východu.

"Prodáváme sortiment českého skla, bižuterie, českého granátu. Našimi zákazníky jsou především turisté z Japonska a v poslední době dominují turisté z Číny," řekl Richard Bešta, vedoucí prodejny skla a křišťálu na Staroměstském náměstí. "Největší zájem je o český granát, ten je velice známý. V poslední době u japonských klientů dominují skleněné pilníky. Funguje to jako suvenýr, kdy jsou na pilníčku nalepené křišťálky nebo je tam vybroušený motiv Prahy. Za tu samou cenu, kdy se kupovaly granátové šperky v cenové hranici dvou až tří tisíc korun, koupí deset pilníků a podaruje deset lidí naráz za tu samou cenu. Takže vlastně šetří, útrata je nižší a šetří tím, že za tu samou částku podarují daleko více lidí," přiblížil poslední trendy Richard Bešta.

Doplnil, že v poslední době významně pocítili, že do Prahy přijíždí méně turistů než dříve. "Přes celý rok, hlavně v sezóně. Úbytek 20 až 30 procent na tržbách. Ale v prosinci se zlevňovaly hotely a v Praze je turistů poměrně dost," upřesnil vedoucí prodejny, která musela výrazně omezit počet brigádníků. "Na propouštění se snad nedostane, ale takové myšlenky tady jsou a zabýváme se tím. Teď jedeme na minimum pracovníků na daný den," dodal Richard Bešta.

Oživení přijde nejdřív za tři roky

Česko každoročně vydělává na turistice miliardy korun. Každým rokem dokonce o něco víc. V letošním třetím čtvrtletí se ale tento trend zastavil, příjmy o devět procent klesly. Ani počet turistů se už nezvyšoval tak rychle jako dřív. Přitom ještě v prvním pololetí to vypadalo velmi dobře, počet turistů i jejich výdaje byly nadprůměrné.

Pak už ale lidé pocítili finanční krizi a na cestování šetřili. Navíc česká koruna lámala rekordy a pobyt zahraničním turistům u nás zdražovala. "Pokles není jenom u nás, ale je to ve všech ostatních zemích. Ostatně i Světová turistická organizace (WTO) prognózuje do příštího roku asi jenom kolem dvou procent nárůstu cest," řekla Blažena Křížová, ředitelka odboru cestovního ruchu na ministerstvu pro místní rozvoj.

Do Česka přijíždí nejvíce turistů ze sousedního Německa. Jejich počet se ale o čtyři procenta snížil. Zvyšuje se naopak počet lidí z východu, hlavně z Ruska. Potvrdil to analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek. "Předpokládáme, že bude stejně jako v minulých letech přírůstek zhruba o jednu třetinu. Nebývale velmi vysoký přírůstek kolem 20 procent předpokládáme z Polska. V Polsku došlo ke zvýšení životní úrovně a na druhé straně tam došlo ke zdražení ubytování a stravovacích služeb. Poláci už sem nejezdí jenom za nákupy, jak tomu bylo v minulosti, ale jezdí sem za rekreací a ubytovávají se v levnějších ubytovacích zařízení, zejména podél hranic," upřesnil Jaromír Beránek.

Jaromír Beránek

Polští turisté tak u nás mnoho peněz neutratí. To snad spíše Švédové. Jejich zájem o cesty do Česka se zvyšuje. Proto letos ve Stockholmu vládní agentura CzechTourism, která láká do Česka zahraniční turisty, otevřela své další zahraniční zastoupení. Na svou činnost má CzechTourism dostat ze státního rozpočtu 375 miliónů korun. Stejnou částku jako letos, loni a předloni. Uvidíme, zda bude stačit i v horších časech, které může očekávat nejen cestovní ruch.

Už teď se mluví o tom, že se turistika kvůli světové finanční krizi dostává do podobného útlumu, jaký nastal po teroristických útocích ve Spojených státech v roce 2001. "Rok 2001 byl výjimečný tím, že byl na jednom místě a hrozil celému světu, ale v současné době je postižená ekonomika na celém světě. Po roce 2001 došlo k oživení zhruba během jednoho pololetí. V současné době, v optimálním případě, počítáme, že dojde k oživení zhruba za tři roky," dodal Jaromír Beránek z agentury MAG Consulting.

Chceme Česko nabídnout Němcům ze starých spolkových zemí

Němečtí turisté tvoří přibližně pětinu všech zahraničních návštěvníků Česka. Přijíždí jich ale méně než dřív, podle statistických údajů je úbytek čtyři procenta. Proč?

Ředitel zastoupení agentury CzechTourism Miroslav Rončák upřesnil, že pokles německých turistů v Česku představuje 3,6 procenta za prvních devět měsíců, přesto němečtí turisté tvoří 23,9 procenta všech turistů, kteří do České republiky přijíždějí. "Viděl bych tři hlavní důvody - rekordně sílící korunu vůči euru v první polovině roku a Česká republika byla pro mnoho německých turistů příliš drahá, druhým důvodem je stárnutí východoněmecké populace, což je klientela, která nás dobře znala z dřívějších dob. Nesmíme ani zapomenout na zpomalení ekonomického růstu v Německu a s tím související propad spotřebitelské nálady, obavy ze ztráty zaměstnání," uvedl Miroslav Rončák.

Němci jsou známí jako mistři světa v cestování, ale současný ekonomický vývoj se dotýká i dalších destinací, kam Němci rádi vyrážejí na dovolenou. Úbytek německých turistů zaznamenává například také Itálie. V Česku Němce zajímá hlavně Praha, kam podle Miroslava Rončáka přijíždí 30 procent všech turistů z Německa. "Pak jsou to české lázně, západočeský trojúhelník - Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Františkovy Lázně, památky UNESCO, aktivní dovolená především v Krkonoších nebo v Jizerských horách," doplnil Miroslav Rončák.

CzechTourism má příští rok dostat na svou činnost ze státního rozpočtu 375 miliónů korun, podobných zastoupení jako je to v Německu, má ve světě ještě víc než dvacet. "Snažíme se vyjít s tím, co máme. Na příští rok chystáme otevření nové kanceláře ve Frankfurtu nad Mohanem, protože to je významné finanční centrum. Právě zde bychom chtěli oslovovat západoněmeckou klientelu, která je movitější než v nových spolkových zemích a Českou republiku tak dobře nezná. Z těchto důvodů bychom jim chtěli nabídnout nejenom Prahu, ale i české regiony," dodal Miroslav Rončák.

Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.

autoři: jas , vij , lvb
Spustit audio

Více z pořadu