Tvůrce je jako džbán. S animátorkou Dariou Kascheevou o filmu Electra a o tom, jak se o sebe při tvorbě starat

16. říjen 2023

„Zvládnu pracovat i patnáct hodin v kuse, zvládnu to i několik dní. Ale není to úplně zdravé a nikomu bych takový postup nedoporučovala. Po Dceři jsem měla pocit vyhoření a ptala jsem se sama sebe, jestli tohle je jediný možný způsob, jak dělat film a pokud ano, tak že ho možná ani dělat nechci. Je důležité se na věci v procesu tvorby dívat pozitivně. Problémy vznikají vždycky. Důležité je o těch problémech komunikovat tady a teď,“ říká režisérka Daria Kascheeva.

Daria Kascheeva nedávno dostudovala obor animovaná tvorba na pražské FAMU. Se svým bakalářským filmem Dcera z roku 2019 byla nominovaná na Cenu Akademie. Za svůj poslední film Electra obdržela v září cenu pro nejlepší krátký film na filmovém festivalu v Torrontu. Problém je, že jsem se po Dceři na Electru vrhla moc rychle a pak jsem docela tápala. Po Electře jsem si hodně přísně a vědomě řekla, že se musím zastavit, než začnu přemýšlet o dalším projektu, dodává Kascheeva.

Myslím si, že tvůrce je jako nějaký džbán a když v něm není voda, tak nemáš čím zalít kytky a ty kytky nevyrostou. Proto je potřeba nějaký čas, aby se džbán vodou naplnil. Kdy přijde déšť, to nevíme. Je potřeba mít odvahu počkat. Atmosféra na place je pro mě důležitá a s Electrou jsme měli skvělou synergii. Byla bych ráda, aby se v mých dalších filmech myslelo na zdraví štábu. 

Poslechněte si celý rozhovor s režisérkou Dariou Kascheevou.

autor: Lenka Karaka
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.