Umělec Baptiste Charneux: Stále pociťuji pomyslnou zeď mezi Východem a Západem, ale lepší se to

6. květen 2019

Porota Ceny Jindřicha Chalupeckého vybrala pro jubilejní 30. ročník soutěže místo tradičních pěti umělců šest. Jedním z nich je i francouzský umělec Baptiste Charneux. Proč pracuje především s keramikou a jak je pro něj důležitá smyslovost v umění, si poslechněte v celém rozhovoru.

Na své webové stránce tvrdí, že jeho vlastní práce je pokusem odhalit „transkribovaný svět“, či svět, o kterém sníme. Co to znamená pro návštěvníky galerií, kde můžeme spatřit jeho instalace? „Pro mě je to poetický způsob, jak vyjádřit něco reálného. Něco, co vidím. Kompozice, barvy, materiály, se kterými pracuji. Rád vytvářím krajiny, ve kterých se můžou diváci ztratit. Prostor, který je krátkodobý, otevřený všem. Do kterého mohou vstoupit, a já jim nabízím interpretaci toho, co jsem viděl,“ říká Charneux.

Původem je z Francie, v současnosti ale tvoří v Praze. Spolupracuje s nezávislým uměleckým spolkem Bubahof, který pořádá rezidence právě pro francouzské a české umělce. Ti potom spolu v pražských Strašnicích tvoří. Jak se pro něj liší tyto dvě země? A může české umění zaujmout i francouzskou veřejnost?

Jak reflektoval fasády budov v Praze v jedné ze svých posledních výstav? Převažuje při jeho tvorbě řád, nebo instinkt? Proč nemá řád čitelné sdělení v umění a jakým způsobem nás ona nečitelnost obohacuje? Odpovědi naleznete v záznamu celého rozhovoru.

autor: Šimon Holý
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.