Umění je v podstatě dětská hra, říká španělský loutkář a performer David Espinosa
Espinosa na festivalu Nultý bod sehraje divadelní hru o 300 postavách. Na scéně se objeví vojenský orchestr, rocková kapela, zvířata, auta a nakonec i vrtulník. Herci budou dětské hračky.
Letošní ročník festivalu Nultý bod, který českým divákům představuje nové provokativní a doposud neprozkoumané divadelní žánry a trendy evropského divadla v oblasti tanečního divadla, fyzického divadla a performing artu, potrvá až soboty 28. července na několika místech v Praze. Během první dekády své existence festival postupně rozšiřoval svou dramaturgii, letos poprvé přibyla také hudební část. Různé části festivalu letos propojuje téma intimity, ačkoli to podle ředitelky Nultého bodu Ludmily Vackové nebyla prvotní linie, po které šli a kterou hodnotili.
Diváci dostanou dalekohledy
To není jako, to je doopravdy! Výtvarník Jordan Wolfson chce, abychom zažili čisté násilí
Americký umělec Jordan Wolfson ve své tvorbě zpracovává témata násilí, židovství a politické korektnosti. Hlavním aktérem jeho nové instalace v Tate Modern je omlácená loutka chlapce spoutaného řetězy, která agresivně reaguje na návštěvníky výstavy.
Na letošním Nultém bodu se pražskému publiku představí španělský loutkář a performer David Espinosa, který pro své projekty používá miniaturní figurky, kterých může být na scéně až několik set. V případě pražského představení Mi Gran Obra, což by se dalo přeložit jako Moje velké dílo, se na scéně objeví zhruba 300 postaviček. Vojenský orchestr, rocková kapela, zvířata, auta a nakonec i vrtulník. „Na představení jsem začal pracovat v roce 2012, kdy jsem prožíval jakousi krizi a zjistil jsem, že nemám rád velká představení. Stojí to hodně peněz, je to velká show a je to celé umělé. Tvůrci přitom mají pocit, že čím větší, tím lepší, ale tak to není. Řekl jsem si, že budu pracovat jinak, že vytvořím něco podobného, ale v menším měřítku. Velkou show za málo peněz a pomocí figurek,” vzpomíná loutkář.
Spousta umělců používá techniku promítání, tak jsme chtěli najít jiné řešení. Chtěli jsme, aby představení bylo živé, divadelní, takže jsme ho udělali pro velmi malý počet diváků. Navíc diváci mají k dispozici dalekohledy, takže můžou představení vidět ve dvou rovinách.
David Espinosa
Jeho představení s figurkami se celkově pokouší potlačit vztah loutkáře a figurky, pokud možno se loutkami nehýbe, ale pohyb vytváří světla. „Nepracujeme jako v tradičním divadle s textem, ale pracujeme s tělem a s tím, jak se tělo promítá do prostoru a času a jak mění význam. Když pracujete s loutkami, je to vždy spojeno s něčím dětinským a naivním. Chtěli jsme do toho ale zapojit něco silnějšího, hlubšího, poukázat na náš život, co je to láska, násilí, ne nijak explicitně, ale jemně,” vysvětluje David Espinoza.
Umění je v podstatě dětská hra. To, že si dál hrajeme, můžeme experimentovat, objevovat nové věci, to je podle mě ten nejdůležitější aspekt.
David Espinosa
Konfrontace domácích a zahraničních umělců
Pour vychází z mého těla, říká Daina Ashbee o představení inspirovaném menstruačním cyklem
Intimita. To je letošní téma jubilejního desátého ročníku divadelního festivalu Nultý bod, který začíná dnes a potrvá do soboty. Festival, který chce diváky seznamovat s novými, provokativními a dosud ne tolik prozkoumanými žánry a trendy v oblasti tanečního a fyzického divadla, zahájí představení Pour kanadské choreografky Dainy Ashbee a perfomerky Paige Culley. Jejich představení je velmi intimní a otevřené.
Od samých začátků se Nultý bod snažil propojovat umělce navzájem, přinášet nové podněty a impulzy a vzdělávat. „Tento edukativní program nazýváme Performing Arts for The Future. Možnost konfrontace domácích a zahraničních umělců, studentů a lektorů nebyla v České republice moc dostupná. Posledních pár let už takových workshopů, tréninků a rezidencí přibylo, troufám si však tvrdit, že Nultý bod měl tento koncept jako jeden z prvních přibližně před pěti až šesti lety,” říká ředitelka festivalu Ludmila Vacková.Tento rok přibyla i hudební část programu, kterou má na starosti Mary C jakožto kurátorka.
Co všechno je letos možné na Nultém bodě vidět? A jaké byly jeho začátky? A jak to všechno souvisí se Spitfire Company? Poslechněte si celé ArtCafé, včetně hudebního výběru Zdeňka Přidala.
Související
-
Divadlo mezi loutkou a objektem
Můžeme dnes s klidným svědomím říci, co je a co už není loutkové divadlo, v době, kdy jsou hranice mezi žánry i druhy neostré?
-
Nové představení Spitfire Company se pokouší zastavit čas
„Nadchlo by mě, kdyby diváci po představení zapomněli na to, co se dělo na jevišti, a v myslích jim zůstaly jen asociace, které v nich inscenace vyvolala,“ říká Petr Boháč.
-
Spitfire Company doma i ve světě, Přelet nad loutkářským hnízdem
Hlavním hostem sobotní Noční Čajovny bude režisér a umělecký šéf Spitfire Company Petr Boháč. V rozhovoru mimo jiné promluví o hostováních souboru v zahraničí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka