Vaření, výpravy po stopách zaniklých hostinců nebo výuka romštiny. Knihovny hledají nové možnosti, jak otevírat obzory a sbližovat místní komunitu

15. leden 2024

Jak vypadají inspirativní knihovny dneška? Cyklus nahlíží za dveře institucí, které získaly ocenění Bibliotheca inspirans 2023, protože ukázaly, že jsou nejen půjčovnou literatury, ale bezpečným přístavem, místem setkání a upevnění komunity.

Ocenění Bibliotheca inspirans uděluje Nadace OSF spolu s Českou spořitelnou knihovnám, které přinášejí příklady dobré a inspirativní praxe v oblasti neformálního vzdělávání a upevňování místních komunit. V roce 2023 ji získalo 11 knihoven, které vytvářejí bezpečný prostor pro dialog, kde se setkávají lidé různých generací i kultur a utužují dobré sousedské vztahy. Co to ale znamená v praxi?

Děti se v knihovně mohou učit vařit, překládat z romštiny, nebo se vydat na výlet podle česko-ukrajinského průvodce. Ale i dospělí můžou podniknout výpravu po zaniklých hostincích a senioři mohou sdílet své vzpomínky nebo se účastnit vzdělávacích modulů.

Chutné příběhy v Mikulově

Mikulovská knihovna učí děti v rámci cyklu Chutné příběhy nejen vařit a dodržovat postupy, ale zároveň jim přibližuje i zemi, jejíž kuchyni se právě věnují.

Knihovna Mikulov

„Inspirovala jsem se v jedné belgické knihovně a také v knížce Můžu ochutnat, která hezky popisuje tradice a pokrmy jednotlivých zemí. Děti podle indicií hádají, jaké kuchyni se budeme věnovat. A potom si o ní povídáme, učíme se v daném jazyce popřát dobrou chuť, a nakonec si něco společně uvaříme,“ vysvětluje ředitelka Městské knihovny Mikulov Ilona Salajková, která workshopy vymýšlí a vede.

Cesty paměti Vsetín

Knihovna ve Vsetíně zaujala porotu svou prací s regionálním kontextem a způsobem, jak sdílí dovednosti s ostatními knihovnami. Pořádá vzdělávací modul pro seniory Zapomenuté Valašsko, využívá vzpomínky pamětníků i literární ukázky valašských autorů, využívá ale i moderní technologie.

Masarykova veřejná knihovna Vsetín

„Kolegyně Jana Vaculíková vymyslela hru po stopách vsetínských zaniklých hostinců, to bylo velmi oblíbené. Za pomocí aplikace jsme vytvořili geolokační hru a postupně jsme dávali veřejnosti indicie, jak naleznou budovu, která stále stojí, i když hostinec už v ní třeba nefunguje,“ líčí ředitelka Masarykovy veřejná knihovna Vsetín Daniela Divínová.

Sokolí oko v Ústí nad Labem

Knihovna Ústeckého kraje zaujala porotu dvojjazyčnou knihou Falco a já, která ukrajinským dětem hravou formou přibližuje Ústecký kraj.

Knihovna Ústeckého kraje

„Hledali jsme jak spojit různé lokální pamětihodnosti a zajímavosti, až nás napadl pták, který nad tím krajem létá a všechno vidí. Sokola má navíc Ukrajina ve znaku, takže ho ukrajinské děti znají,“ vysvětluje Zdenka Andree, vedoucí Odboru knihovnických služeb a vzdělávání, Knihovna Ústeckého kraje.

Převozník k lepšímu životu Ostrava

Ostravskou knihovnu v Přívozu navštěvuje velký počet romských dětí a její zaměstnanci hledali cestu, jak s nimi co nejlépe pracovat. A tak do pobočky v této sociálně vyloučené lokalitě proto začal docházet Milan Bindatsch, asistent z nedaleké základní školy, který zde tráví s dětmi každé čtvrteční odpoledne. Společně si povídají, hrají deskové hry, čtou, řeší kvízy nebo se doučují.

Knihovna města Ostravy – Přívoz

Milan Bindatsch působí v Přívozu i jako terénní sociální pracovník a zná už i generaci rodičů dnešních dětí. „V Přívozu skoro nic není, takže knihovna supluje sociální klub. Rodiče jsou rádi, že tu jejich děti můžou být. Setkává se tady jak minorita, tak majorita, což je pro rodiče těchto dětí super. Žijí v ghettech a chtějí, aby to děti měly jinak,“ popisuje Milan Bindatsch.

V cyklu zazní ukázka z videa Zapomenutý Vsetín i z audio průvodce Falco a já; autorské čtení Květoslavy Podhradské z její knihy Povídání u povidel / O vakeriben paš o lekvaris v romštině, autorské čtení z povídky Zima Stanislavy Mikové a ukázka z rozhlasového zpracování knížky Jak jsem chodila do školy Tery Fabiánové v podání Jany Hlaváčové (knihy vydalo nakladatelství Kher).

Spustit audio

Související