Z veřejných míst v Olomouci zmizí některé reklamy, které jsou na městském majetku. Proč?

27. listopad 2023 11:46

Zástupci olomoucké radnice nechají odstranit z městského majetku některé reklamy. Úředníci už vytipovali několik lokalit, kterých se to bude týkat.

„Třeba lávka mezi Smetanovými a Čechovými sady, která je celá vlastně posetá nějakými reklamními plachtami, nebo některé billboardy, které jsou umístěny na pozemcích škol, které jsou v městském majetku,“ vyjmenovává jen některá z míst náměstek primátora Tomáš Pejpek z koalice ProOlomouc a Piráti.

Billboardy v Olomouci

Radní tak chtějí kultivovat veřejné prostranství. První jsou na řadě billboardy u škol a reklamy na tramvajových zastávkách. „Týká se to skleněných hrazení. Nejsou to ty prosklené svítící reklamy, ale takové, co jsou na hrazení zastávek dole, u kterých lidé stojí,“ upřesňuje mluvčí dopravního podniku Anna Sýkorová.

Podle Tomáše Pejpka nejde o to reklamu zakázat, ale najít přiměřenou míru. Loni tak město neprodloužilo smlouvy na několik billboardů v ulicích. Postupně budou mizet například velkoplošné reklamy ze školního hřiště Holečkova nebo z mostu přes řeku Bystřici v Jeremenkově ulici. Úředníci budou jednat třeba i s Moravským divadlem nebo dopravním podnikem, potvrzuje mluvčí podniku Anna Sýkorová před řadou reklam na oplocení u městského průtahu blízko Dobrovského ulice. „V tuto chvíli ještě čekáme na dokumentaci, která nám má dorazit z města, protože rozhodnutí rady bylo teďka na podzim,“ uvedla Sýkorová.

Dopravní podnik by měl výpadky v příjmech

Odstranění reklam by například pro školu v ulici Mozartova podle ředitelky Hany Bednářové neznamenalo žádný výpadek v příjmech. Pro dopravní podnik to ovšem neplatí. „Zatím jsme počítali, že ta ztráta by mohla být okolo jednoho milionu korun ročně za plochy, které jsme doposud měli prodané klientům,“ potvrzuje Anna Sýkorová.

Dopravní podnik zatím vyčkává s tím, jak pokryje finanční ztrátu. Jednou z možností je umístění reklam na jiných plochách. Spokojený s rozhodnutím olomouckých radních je Národní památkový ústav.

Podle mluvčí Sandry Kolářové vítají jakékoli snahy vizuálně kultivovat prostředí historického jádra města a jeho kulturních památek. Olomouc už loni začala nabízet příspěvky až 15 tisíc korun na úpravu vzhledu provozoven podle manuálu, který spolu s památkáři sestavil útvar hlavního architekta.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio