Zlobíte se na obchodníka? Nehádejte se! K mimosoudnímu řešení pomůže institut při České obchodní inspekci

14. listopad 2023

Jen co dozněly reklamy na letní výprodeje, už je tady Black Friday a hned po něm advent a další slevové akce. Při vánočních nákupech často obchodníci nabízejí, že nebude-li se dárek líbit, může si ho obdarovaný přijít vyměnit. Dobré by ale bylo mít o takové dohodě doklad, ideálně, aby nabídka byla uvedena na účtence. U nákupu přes e-shop zase platí možnost vrátit zboží bez udání důvodu – ale jen do čtrnácti dnů.

To vše je potřeba mít na paměti pro případné řešení reklamací a sporů. Víte, že máte i možnost takzvaného mimosoudního řešení prostřednictvím České obchodní inspekce?

Martina Střihavková, ředitelka Inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu

„Pokud se jako spotřebitel dostanu do sporu s prodávajícím, mohu jít prostřednictvím subjektů mimosoudního řešení. Jeden z nich funguje při České obchodní inspekci. Vystupuje jako mediátor mezi dvěma stranami, tedy spotřebitelem a prodávajícím, a jeho snahou je dovést strany sporu k uzavření dohody, tedy ke smírnému řešení, aby spor nemusel dospět k soudu,“ vysvětluje Martina Střihavková, ředitelka oblastního inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu.

Nejčastěji jsou předmětem takového mimosoudního řešení spory o neuznané reklamace. Jak říká Martina Střihavková, mimosoudní řízení je značně neformální. „Zahajuje se na základě návrhu spotřebitele, ten návrh může být podán i přes internet a spotřebitel nemusí být zastoupen advokátem. Instrukce k podání návrhu a další informace najdete na stránkách České obchodní inspekce,“ uvádí.

Čtěte také

Z více než z padesáti procent bývá podle ní mimosoudní řešení sporů úspěšné. „Určitě stojí za to se o takový smír minimálně pokusit,“ komentuje. Česká obchodní inspekce jako dozorový orgán tu není ani rozhodcem, ani soudcem. Sama není ani oním mediátorem. „Tím je náš subjekt mimosoudního řešení sporu, takzvané ADR při České obchodní inspekci. Vede obě strany k tomu, aby uzavřely dohodu, která je pro ně akceptovatelná,“ vysvětluje ředitelka oblastního inspektorátu.

Jak si takový subjekt představit? „Je to oddělení při České obchodní inspekci, jsou to pracovníci, kteří mají právnické vzdělání a na základě návrhu od spotřebitele řízení vedou. Posoudí návrh, případně s ním spotřebiteli pomůžou, vyzvou ho, aby návrh například něčím doplnil, podložil ho důkazy. Na druhé straně vyzvou prodejce, aby se k návrhu vyjádřil. No, a napomáhají oběma stranám k tomu, aby se pokusily vyřešit svůj spor smírnou cestou,“ popisuje Martina Střihavková.

Pokud v tomto „prvním kole“ ke smíru nedojde, pak má spotřebitel možnost řešit spor před soudem, a to v rámci takzvaného soukromoprávního sporu. „Ale samozřejmě tam je to už za poplatek, s právníkem, je to formálně náročnější, takže myslím, že stojí za to zkusit spor řešit přes subjekt ADR,“ uzavírá Martina Střihavková.

Celý rozhovor o sporných situacích při předvánočních a jiných nákupech i o slevových akcích a jejich pravidlech s Martinou Střihavkovou z České obchodní inspekce si poslechněte online.

Spustit audio

Související